Öppna filen nedanför, där hittar du en lathund för det som betonas under kursen och som jag förväntar mig att du ska kunna resonera kring.
att_kunna_inför_provet_andra_världskriget.docx |
Obs inlägget nedanför detta är för åttorna så det behöver du inte alls bry dig om. Öppna filen nedanför, där hittar du en lathund för det som betonas under kursen och som jag förväntar mig att du ska kunna resonera kring.
0 Comments
Som jag berättat utgår mentortid och so på måndag eftersom jag inte är på skolan. Istället för lektion ska ni göra följande! Här hittar du en länk till filmen; Hans Rosling om framtidens befolkningsstatistik. Du ska se filmen men inte hela. Följ instruktionerna i frågorna nedanför. Ni kommer att få skicka in svaren på de frågor från filmen ni inte hann besvara. Men vi kommer att inleda med en liten tävling där vi tillsammans kommer att spela detta spel från engelska BBC. Vill du spela spelet om Versaillesfreden? Tryck nedanför Vill du spela spelet om Hitler spela här!
Första lektionen vecka 3 börjar vi med att sammanfatta varför Hitler kunde bli så populär. Vi gjorde en gemensam sol på tavlan. Ni kom fram till följande orsaker till Hitlers framgångar.
- Han var en god talare, dvs en god retoriker -Nazisterna kontrollerade media, de kunde sprida propaganda på tex radio, bio. - Hitler var en "man av folket". Han var inte någon kejsare eller kung han hade själv kämpat sig in i partiet och till makten. -Hitler var handlingskraftig, tex så byggde han Autobahn som dels gav folk jobb men också en bra väg för tex stridsvagnar att åka på när det blev dags för krig. - Hitler gjorde sig av med meningsmotståndare dels inom partiet, (ölkällarkuppen) men också genom regelrätta mord (de långa knivarna natt). - Hitler skyllde mycket på judarna och den gamla ledningen som styrde under första världskriget. - Hitler struntade i Versaillefredsfördraget. Han rustade armen och skulle tex genomföra Munchenavtalet (att få delar av Tjeckien där de talar tyska). Moment Andra världskriget och det Kalla Kriget!
Under detta moment så börjar vi att undersöka orsakerna bakom det Andra världskriget. Vi tar vid där förra historiemomentet slutade nämligen i den dåligt författade Versaillesfreden.
Vi kommer i huvudsak att fokusera på Tyskland och Nazisternas väg till makten. Vilka faktorer var det som ledde fram till detta maktövertagande? Se denna powerpoint för att repetera detta!
Under den andra delen av kursen så kommer vi att "highlighta" (om det är ett svenskt ord) några av de viktigaste händelserna från 1939-1945. Fokus kommer att ligga på kriget i Europa. Vill man sedan fördjupa sig i nåra andra händelser, länder så ges den möjligheten i maj då vi kommer att jobba med konflikter i världen.
Man kan alltså säga att detta är en extrem förenkling av krigets förlopp. Se denna powerpoint för att repetera det vi gått igenom.
Här hittar du arbetshäftet som också fungerar som litteratur under momentet.
Här kan du läsa och få lite djupare förståelse kring orsakerna bakom kriget och vilken händelseutveckling som skedde under kriget. Häftet avslutas med att kort beröra konsekvenserna av kriget och inledningen av det som kallas det Kalla Kriget.
Här hittar du en kort och ytterst översiktlig presentation av vad som händer under kriget. Titta gärna igenom denna i lugn och ro hemma. Särskilt som förberedelse inför provet vecka 5!
En lite mer utmanande övning som vi jobbar med under kursen är denna där du med hjälp av begreppen (som är tagna från arbetshäftet) ska hitta samband mellan olika orsaker och händelser som ledde till utveckling. Tränar du dig i detta så övar du din analytiska förmåga till att.
a: Visa på samband mellan olika orsaker och händelser som ledde till utveckling. b. Att se holistiskt (att sätta in kriget i ett sammanhang) där du först och främst reflekterar till det som hände innan kriget och det som hände efter kriget.
min powerpoint använd som underlag för sammanfattning/diskussion
Att använda wikipedia eller annan mer "fakta- baserad" sida om de olika frikyrkliga och nyandliga rörelserna är bra. Även där kan det framkomma eget tycke och värderingar vilket man som läsare nog måste vara observant om.
Men för att skapa en bild av hur samhället ser på rörelsen eller hur deras levnadsregler och normer skiljer sig från den "normala" så är tidningsartiklar en bra ingång. Man kan ju då tex kolla på ett antal av dem och lista några av orsakerna till att tidningarna väljer att skriva om dessa rörelser. Eller så fördjupar man sig i kanske två artiklar som tar upp ett ämne som berör läsaren när det gäller rörelsen. Jag vill verkligen tipsa om denna länk. Där kan ni i sökfältet skriva in namnet på er rörelse och får de fram intressanta artiklar. OBS! Dessa tidningsartikel ska ni också noga källkritiskt granska med hjälp av den källkritiska lathunden som sitter i instruktionsbladet! Med start den 15 november och fram till jul kommer vi att jobba med ett projekt som jag brukar kalla "uppdrag granskning". Ni ska granska en nyreligiös eller frikyrklig rörelse. Vi kommer att börja med att ta reda på allt ni vet om frikyrklighet och nyreligositet. (förkunskaper). Sedan kommer vi att diskutera upplägget för hur ni ska genomföra uppdraget. Syfte? Vad är det vi vill ta reda på och varför? Sammanfattning? (Görs sist av allt.) Här sammanfattar ni era frågeställningar och de viktigaste slutsatserna ni kommit fram till. Frågeställningar? Kom på några mer övergripande frågeställningar exempel: Hur ser Jehovas vittnen på fostran av barn och hur skiljer sig deras syn från de normer och värderingar som finns i det svenska samhället? Hur/Metod? Hur har ni genomfört ert arbete? (exempel vi har genomfört intervju, studerat två artiklar med två olika synvinklar och vi har använt wikipedia för att få ett sammanhang. Bakgrund: Här beskriver ni er rörelses bakgrund. När den uppstod, hur den utvecklats, kort om deras tro och lära, urkund (tex bibel) ursprung, meningen med livet-efterlivet-domedagen-synd och att göra gott- Diskussion. Här diskuterar ni era resultat. Vad fick ni för svar på de frågor ni hade som utgångspunkt.Obs ha frågorna som rubriker. Källkritik: Utgå ifrån den källkritiska lathunden. Som jag kommer att berätta om. Jag kommer samtidigt som projektet pågår att ge er bakgrunden till frikyrkor och nyandliga rörelser i Sverige, som samtidigt blir en del av er "bakgrunds research. Vi kommer använda lektionstid till att bedöma två skrivna arbeten där ni med hjälp av bedömningsmatris ska se vilka kvaliteter som bör finnas i ert eget arbete. Tryck på knappen för att hitta uppgiftsbeskrivning och bedömningsmall för projektet!
|
FörfattareSkriv lite grann om dig själv. Det behöver inte vara tjusigt, bara en kort översikt. Arkiv
August 2019
Kategorier |