• Kristendomens inriktningar
  • Regional geografi
  • veckoplanering
  • om underkänd F.V.K
  • Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  • Kristendomens inriktningar
  • Regional geografi
  • veckoplanering
  • om underkänd F.V.K
  • Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  SEIDLERS SKOLBLOGG

DETTA SKA DU ÖVA PÅ TILL PROVET!

Detta ska du öva på inför provet torsdag vecka 41! (nästa vecka)
  • Hur hänger hushållens, företagens, bankens, utlandets och den offentliga sektorn ihop och du ska ha kunskaper om dessa fem aktörers roll i ekonomin. (Häftet sid 1-7,9 och läsguide 1) 
  • Du ska känna till vilka frågor som är viktiga för ekonomin i stort och vilka produktionsfaktorerna är. Häftet sid 4 och 8) se, p.p 1.

  • Du ska känna till vad som bestämmer priset på en marknad, (utbud och efterfrågan). Häftet s 10-12, läsguide 2) se p.p 2

  • Du ska känna till viktiga begrepp så som monopol, fri konkurrens, inflation, reporänta, konjunktur, med flera som läggs upp som quizlet.

  • Du ska veta vad monopol och fri konkurrens är och vad som skiljer dessa åt samt vilka för och nackdelar dessa har för individ och samhälle i ekonomin. Häftet sid 11-12, läsguide 3.

  • Du ska känna till vad inflation och deflation innebär och hur detta påverkar individ och samhälle. (Häftet sid 21-22, läsguide 4) se p.p 4.
  • Du ska känna till skillnaden mellan marknadsekonomi och planekonomi. (sista lektionen)
  • Du ska känna till vilka orsaker som ligger bakom ekonomisk förändring och vilka konsekvenser dessa förändringar få för individer och grupper? Hur kan penning och finanspolitik bidra till att minska negativa konsekvenser av ekonomisk förändring? ’(konjunkturer) Häftet sid, 20-22) se min p.p 3) (näst sista lektionen)
 
 
Hur ska du förbereda dig inför provet sista lektionen vecka 41?
 
Utöver genomgångar, övningar, filmer som vi tillsammans gör på lektionerna så har du att arbetshäfte som du jobbar mestadels med hemma. Detta arbetshäfte har du fått i papper men finns också digitalt på www.seidler.se. Det finns även läsguider med mera som går igenom samma saker som häftet, för den som föredrar detta.
Kan vara bra att se igenom mina powerpoints en gång till.
 
Förmågor du kommer testas på:
 
Att du har grundläggande kunskaper om modeller (det ekonomiska kretsloppet) och hur de olika delarna hänger ihop och påverkar varandra.
(tex vad kan staten göra när det går dåligt för hushållens ekonomi, hur bidrar individen till samhällsekonomin?)
 
Att du har god begreppsförståelse och kan använda begreppen då du resonerar.
(Tex, enligt mig är inflation den värsta konsekvensen av högkonjunktur eftersom…… )
 
Du ska kunna värdera och uttrycka olika ståndpunkter genom att växla mellan olika perspektiv.
(tex varför är det oftast bättre för hushållen med fri konkurrens  än monopol, varför skulle monopol vara bättre för den enskilde företagaren?)
Powered by Create your own unique website with customizable templates.