• ÅRSKURS 8
    • Revolutioner v35-40
    • v 41-45 Industriella revolutionen
    • (45-49) Olika typer av statsskick
    • Ideologier och partier (v50-4)
    • Källkritik (v2-4)
    • Geografi (v6-10)
    • Geo: Jämföra två länder (11-13)
    • Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • ÅRSKURS 9
    • samhällets ekonomi
    • Globalisering och handel (v 42-45)
    • (v45-49) Migration och städer.
    • Världskrigen (v2-v8
    • Kristendomens inriktningar
    • Islam
    • Regional geografi
    • Frikyrkliga och nyandliga rörelser
    • Etik och moral
    • Första världskriget
    • Andra världskriget
    • Källkritik
  • ARKIV 24/25
    • SK: Valet (v34-37)
    • Att kunna till provet!
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv vt 2021 >
      • Hur sverige styrs att köra i 9an
      • e-uppgifter religion
      • Högtider, riter, levnadsregler
      • De Abrahamitiska religionerna
      • Källkritisk analys E-A
      • källkritik enklare uppgift
      • Örnen
      • komplettera franska revolutionen
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • om underkänd F.V.K
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  • ÅRSKURS 8
    • Revolutioner v35-40
    • v 41-45 Industriella revolutionen
    • (45-49) Olika typer av statsskick
    • Ideologier och partier (v50-4)
    • Källkritik (v2-4)
    • Geografi (v6-10)
    • Geo: Jämföra två länder (11-13)
    • Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • ÅRSKURS 9
    • samhällets ekonomi
    • Globalisering och handel (v 42-45)
    • (v45-49) Migration och städer.
    • Världskrigen (v2-v8
    • Kristendomens inriktningar
    • Islam
    • Regional geografi
    • Frikyrkliga och nyandliga rörelser
    • Etik och moral
    • Första världskriget
    • Andra världskriget
    • Källkritik
  • ARKIV 24/25
    • SK: Valet (v34-37)
    • Att kunna till provet!
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv vt 2021 >
      • Hur sverige styrs att köra i 9an
      • e-uppgifter religion
      • Högtider, riter, levnadsregler
      • De Abrahamitiska religionerna
      • Källkritisk analys E-A
      • källkritik enklare uppgift
      • Örnen
      • komplettera franska revolutionen
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • om underkänd F.V.K
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  SEIDLERS SKOLBLOGG

Befolkning

Moment: befolkningsutveckling och resurser.  
Prov tisdag den 19 maj för 9c och 9a. 20 maj för 9b och 9d. 
Material:  All info finns på teams (SE LÄNGRE NER PÅ DENNA SIDA) om vilka delar av clio, studi man kan jobba med utöver lektionsuppgifter.
Att kunna:
  • Förstå, tolka och jämföra befolkningspyramider och andra  diagram och kartor.
  • Genom dessa tolkningar dra slutsatser om ländernas situation förr-nu och i framtiden.
  • Förklara vilka orsakerna och konsekvenserna av befolkningsförändring är.
-Genom att förklara jordens befolkningsutveckling från 1800-2100(den demografiska transitionen och Hans Rosling, övningar och exempel från våra lektioner.

  • Förklara varför jordens befolkning är fördelad över jorden så som den är. (många människor i vissa områden, få i andra. (Geografiska, ekonomiska perspektiv?) (se bild över befolkningscentra)
 
  • Förstå och resonera kring vad demografi är och vilka faktorer som påverkar befolkningsutveckling. Vad får oss att bli fler? Färre? Vad får oss att flytta? Push-pull effekter- Urbanisering och konsekvenser av detta.
 
  • Sambandet befolkning-resurser hur hänger det ihop? (malthus-boserups teorier)
  • Känna till relevanta begrepp för momentet. (se nedan och övningar i clio.se)
 
  • Kunna förslå några lösningar på konsekvenserna av ”befolkningsökning/minskning” och urbanisering  
Begrepp att känna till:
Demografi, U-land och I-land ,Glesbygd-tätbygd (stad).  ,Befolkningsprognos ,Migration, emigration, immigration., urbanisering, Befolkningspyramid, . ,Nativitet- mortalitet.  ,Push-pull-faktorer, befolkningstäthet, befolkningsprognos, befolkningsexplosion, befolkningssammansättning, population,
Världens befolkningGeografi
Tryck på länken. Då kommer du till clio online. Du får nu tillgång till samtliga kapitel för momentet. 
Vi kommer att jobba med dessa på lektionerna. 
https://portals.clio.me/se/geografi/7-9/planering/show-unitplan/?unit_plan=08e52cf4-e3e2-4196-8252-322494b69ac0&unit_plan_assignment=43becc03-d794-410c-910e-52249a51aecc&is_preview=1
OBS GÅ IN OCH LÄS TEXTER OCH FÖRBERED DIG INFÖR PROVET!
jobba med kapitel 1-4 (hoppa över 4d som är fel)

     Extra uppgift 1  Om hur jordens befolkning ökar:  
                           Extra uppgift 2   Om vad demografi innebär: 
3A:  (Gör läsguide 1-5 på egen hand)
3B: Använd statistik svara på frågor och fyll i diagram (på skolan gör vi detta i par)
3C Använd globalis skriv en jämförelse. (i skolan gör vi detta i par)
Lektion 3. 
Gör 3D och 3E antingen på egen hand eller i par. 
Lektion 4. 
Gör 4A 4B 4C     Extra uppgift 3 Om hur du tolkar befolkningspyramider: 
Lektion 5
 uppgift 4 . Om vad olika former på befolkningspyramider säger oss.
Lektion 6 och 7 
Börja med att göra clio uppföljning som du hittar längst ner. (Du har 30 minuter på dig, obs betygsätts inte till för att se vad du kan hittills.   

Lektion 9 och 10 den demografiska transitionen. 
Vi börjar med att se denna tillsammans. Den demografiska transitionsmodellen.  

SE CLIO HEMUPPGIFTER UTAN INLÄMNING GÅ IGENOM DE SOM LIGGER DÄR! Lektion 11 och 


Filmen vi såg tillsammans se från ca minut 18-28! 

Här hittar du en mall för hur du kan skriva om konsekvenser lösningar egna slutsatser och egna åsikter! låna sambandsord eller få inspiration till hur du kan utveckla ditt skrivna resonemang!
språkutveckling_elevhjälp.pdf
File Size: 1593 kb
File Type: pdf
Download File

TRYCK HÄR FÖR ARTIKEL 1
TRYCK HÄR FÖR ARTIKEL 2
Powered by Create your own unique website with customizable templates.