Moment: befolkningsutveckling och resurser.
Prov tisdag den 19 maj för 9c och 9a. 20 maj för 9b och 9d.
Material: All info finns på teams (SE LÄNGRE NER PÅ DENNA SIDA) om vilka delar av clio, studi man kan jobba med utöver lektionsuppgifter.
Att kunna:
Demografi, U-land och I-land ,Glesbygd-tätbygd (stad). ,Befolkningsprognos ,Migration, emigration, immigration., urbanisering, Befolkningspyramid, . ,Nativitet- mortalitet. ,Push-pull-faktorer, befolkningstäthet, befolkningsprognos, befolkningsexplosion, befolkningssammansättning, population,
Prov tisdag den 19 maj för 9c och 9a. 20 maj för 9b och 9d.
Material: All info finns på teams (SE LÄNGRE NER PÅ DENNA SIDA) om vilka delar av clio, studi man kan jobba med utöver lektionsuppgifter.
Att kunna:
- Förstå, tolka och jämföra befolkningspyramider och andra diagram och kartor.
- Genom dessa tolkningar dra slutsatser om ländernas situation förr-nu och i framtiden.
- Förklara vilka orsakerna och konsekvenserna av befolkningsförändring är.
- Förklara varför jordens befolkning är fördelad över jorden så som den är. (många människor i vissa områden, få i andra. (Geografiska, ekonomiska perspektiv?) (se bild över befolkningscentra)
- Förstå och resonera kring vad demografi är och vilka faktorer som påverkar befolkningsutveckling. Vad får oss att bli fler? Färre? Vad får oss att flytta? Push-pull effekter- Urbanisering och konsekvenser av detta.
- Sambandet befolkning-resurser hur hänger det ihop? (malthus-boserups teorier)
- Känna till relevanta begrepp för momentet. (se nedan och övningar i clio.se)
- Kunna förslå några lösningar på konsekvenserna av ”befolkningsökning/minskning” och urbanisering
Demografi, U-land och I-land ,Glesbygd-tätbygd (stad). ,Befolkningsprognos ,Migration, emigration, immigration., urbanisering, Befolkningspyramid, . ,Nativitet- mortalitet. ,Push-pull-faktorer, befolkningstäthet, befolkningsprognos, befolkningsexplosion, befolkningssammansättning, population,
Världens befolkningGeografi
Tryck på länken. Då kommer du till clio online. Du får nu tillgång till samtliga kapitel för momentet.
Vi kommer att jobba med dessa på lektionerna.
https://portals.clio.me/se/geografi/7-9/planering/show-unitplan/?unit_plan=08e52cf4-e3e2-4196-8252-322494b69ac0&unit_plan_assignment=43becc03-d794-410c-910e-52249a51aecc&is_preview=1
OBS GÅ IN OCH LÄS TEXTER OCH FÖRBERED DIG INFÖR PROVET!
jobba med kapitel 1-4 (hoppa över 4d som är fel)
Extra uppgift 1 Om hur jordens befolkning ökar:
Extra uppgift 2 Om vad demografi innebär:
3A: (Gör läsguide 1-5 på egen hand)
3B: Använd statistik svara på frågor och fyll i diagram (på skolan gör vi detta i par)
3C Använd globalis skriv en jämförelse. (i skolan gör vi detta i par)
Lektion 3.
Gör 3D och 3E antingen på egen hand eller i par.
Lektion 4.
Gör 4A 4B 4C Extra uppgift 3 Om hur du tolkar befolkningspyramider:
Lektion 5
uppgift 4 . Om vad olika former på befolkningspyramider säger oss.
Lektion 6 och 7
Börja med att göra clio uppföljning som du hittar längst ner. (Du har 30 minuter på dig, obs betygsätts inte till för att se vad du kan hittills.
Lektion 9 och 10 den demografiska transitionen.
Vi börjar med att se denna tillsammans. Den demografiska transitionsmodellen.
SE CLIO HEMUPPGIFTER UTAN INLÄMNING GÅ IGENOM DE SOM LIGGER DÄR! Lektion 11 och
Tryck på länken. Då kommer du till clio online. Du får nu tillgång till samtliga kapitel för momentet.
Vi kommer att jobba med dessa på lektionerna.
https://portals.clio.me/se/geografi/7-9/planering/show-unitplan/?unit_plan=08e52cf4-e3e2-4196-8252-322494b69ac0&unit_plan_assignment=43becc03-d794-410c-910e-52249a51aecc&is_preview=1
OBS GÅ IN OCH LÄS TEXTER OCH FÖRBERED DIG INFÖR PROVET!
jobba med kapitel 1-4 (hoppa över 4d som är fel)
Extra uppgift 1 Om hur jordens befolkning ökar:
Extra uppgift 2 Om vad demografi innebär:
3A: (Gör läsguide 1-5 på egen hand)
3B: Använd statistik svara på frågor och fyll i diagram (på skolan gör vi detta i par)
3C Använd globalis skriv en jämförelse. (i skolan gör vi detta i par)
Lektion 3.
Gör 3D och 3E antingen på egen hand eller i par.
Lektion 4.
Gör 4A 4B 4C Extra uppgift 3 Om hur du tolkar befolkningspyramider:
Lektion 5
uppgift 4 . Om vad olika former på befolkningspyramider säger oss.
Lektion 6 och 7
Börja med att göra clio uppföljning som du hittar längst ner. (Du har 30 minuter på dig, obs betygsätts inte till för att se vad du kan hittills.
Lektion 9 och 10 den demografiska transitionen.
Vi börjar med att se denna tillsammans. Den demografiska transitionsmodellen.
SE CLIO HEMUPPGIFTER UTAN INLÄMNING GÅ IGENOM DE SOM LIGGER DÄR! Lektion 11 och
Filmen vi såg tillsammans se från ca minut 18-28!
Här hittar du en mall för hur du kan skriva om konsekvenser lösningar egna slutsatser och egna åsikter! låna sambandsord eller få inspiration till hur du kan utveckla ditt skrivna resonemang!

språkutveckling_elevhjälp.pdf | |
File Size: | 1593 kb |
File Type: |