Nu ska vi göra tecknade filmer!
Hoppas ni haft ett toppen lov! Nu återstår tre veckor innan prao och på samtliga so-lektioner fram till och med den 10 maj kommer vi att jobba med creaza. Ni testade detta innan lovet och det verkade som att det var relativt enkelt.
Här hittar du uppgiften och kriterierna för vad du ska göra!
bedömningsmatris_moment_industriella_revolutionen_20190423.doc | |
File Size: | 33 kb |
File Type: | doc |
Här hittar du texter som berättar om hur barn och människor kan ha haft det under revolutionen. Låna härifrån till era intervjuer med folk under I.R!!
texter_om_livsvillkor_under_den_industriella_revolutionen_20190423.docx | |
File Size: | 39 kb |
File Type: | docx |
industriella_revolutionen_källor_med_olika_vinklar_20190423.docx | |
File Size: | 572 kb |
File Type: | docx |
Här finns ytterliggare några länkar om hur människorna hade det som ni kan använda!
Tips från Oscar!
1.Börja inte direkt med att animera i creaza. Gör någon form av skiss kanske med rutor/eller mindmap över vilka olika scener som ska vara med i filmen.
2. Lägg inte ner för mycket tid på själva animationerna. Bättre att det är enkelt. Kopiera rutorna och ändra text/bakgrund/flytta karaktär etc så går det snabbare. Ska ni ha med ljud så kan man lägga in det för varje ruta eller för hela filmen på en gång. Om man vill ha samma bakgrund musik genom hela.
3. Jobba effektivt på lektionerna och dela gärna upp arbetet. Ta ALLTID med din padda till lektionerna!
4. Detta är så kul så du kommer jobba med det på rasterna i alla fall ;)
1.Börja inte direkt med att animera i creaza. Gör någon form av skiss kanske med rutor/eller mindmap över vilka olika scener som ska vara med i filmen.
2. Lägg inte ner för mycket tid på själva animationerna. Bättre att det är enkelt. Kopiera rutorna och ändra text/bakgrund/flytta karaktär etc så går det snabbare. Ska ni ha med ljud så kan man lägga in det för varje ruta eller för hela filmen på en gång. Om man vill ha samma bakgrund musik genom hela.
3. Jobba effektivt på lektionerna och dela gärna upp arbetet. Ta ALLTID med din padda till lektionerna!
4. Detta är så kul så du kommer jobba med det på rasterna i alla fall ;)
NÄR NI KOMMIT SÅ HÄR LÅNGT BLIR DET DAGS ATT KOLLA PÅ NÅGRA SPÄNNANDE UPPFINNINGAR.
Använd gärna länkarna nedan där hittar ni material om olika uppfinningar under industrialiseringen.
Tryck nedan och scrolla neråt så hittar ni tidslinje över viktiga uppfinningar. Välj någon som uppkom under 17-1800 talet som ni tar med i er berättelse!
Lektion 2 vecka 15!
Snart så är det lov men innan det har vi lite grejer kvar att göra. Ni kommer att få en genomgång/diskussions lektion där jag använder min prezi som du hittar här. Sedan skickar ni in era svar via socrative.com
Sista 10 minuterna av lektionen ska ni välja en elev som ni vill samarbeta med under kommande projekt.
Sista 10 minuterna av lektionen ska ni välja en elev som ni vill samarbeta med under kommande projekt.
IDAG TISDAG ÄR JAG PÅ MÄSSA OCH NI HAR VIKARIE!
Se detta dokument. Där finns frågor och länkar till film och text som handlar om uppfinningar under 1800-talet! Jobba med detta när jag är iväg. 8B och 8A ni jobbar vidare med detta under onsdagen då ni missar so:n men jobbar hemifrån som kompensation!
industriella_revolutionen_uppfinningar_film.docx | |
File Size: | 14 kb |
File Type: | docx |
FÖR DIG SOM SKRIVIT KLART DIN TEXT!
Öppna filen nedan och läs om den industriella revolutionen. Besvara frågorna sist i häftet!
historia_år_8_industriella_revolutionen_text_och_frågor.doc | |
File Size: | 1124 kb |
File Type: | doc |
Vecka 14
Denna vecka pratar vi om den Franska revolutionens konsekvenser. Ni kommer att få en övning att göra i par eller om 3 elever. Vi jobbar med uppgiften de 2 första lektionerna. Den tredje lektionen ska du sedan på egen hand skriva en analys av den Franska revolutionens konsekvenser.
DEN ÖVERGRIPANDE FRÅGAN ÄR:
Hur påverkade den franska revolutionen människan på kort sikt? och vilken betydelse har revolutionen haft för människan av idag ( på längre sikt). Hur har dessa konsekvenser påverkat oss i Sverige- hela världen? ta upp politiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Öppna dokumentet, där hittar du exakt samma övning som vi gör på lektionerna.
DEN ÖVERGRIPANDE FRÅGAN ÄR:
Hur påverkade den franska revolutionen människan på kort sikt? och vilken betydelse har revolutionen haft för människan av idag ( på längre sikt). Hur har dessa konsekvenser påverkat oss i Sverige- hela världen? ta upp politiskt, ekonomiskt och socialt perspektiv. Öppna dokumentet, där hittar du exakt samma övning som vi gör på lektionerna.
konsekvensövning_franska_revolutionen_20190402.docx | |
File Size: | 111 kb |
File Type: | docx |
Idag är jag hemma sjuk och ni har Anette som vikarie
Öppna länken nedan så får du fram frågorna till filmen/filmerna ni kikar på! där finns också två bra länkar!
Öppna länken nedan så får du fram frågorna till filmen/filmerna ni kikar på! där finns också två bra länkar!
upplysning_och_amerikansk_revolution_frågor_till_filmer_kopia.docx | |
File Size: | 14 kb |
File Type: | docx |
FRANSKA REVOLUTIONEN!
sYFTE:
Du ska känna till vilka orsakerna (varför) var till den franska revolutionen.
-När du gör det ska du förstå hur människorna levde och hade det i Frankrike. Varför var de missnöjda med vad som hade hänt och vem/vilka blev syndabockar?
Du ska känna till sambandet mellan:
en absolut kungamakt- ett orättvist samhällsystem (ekonomiskt, politiskt och socialt) nya ideèr från upplysningen och Amerikanska revolutionen- viljan till förändring.
Du ska känna till konsekvenserna av den franska revolutionen på kort sikt, hur påverkade det människorna? och vilken betydelse har revolutionen haft för människan av idag ( på längre sikt).
-När du gör det ska du förstå hur människorna levde och hade det i Frankrike. Varför var de missnöjda med vad som hade hänt och vem/vilka blev syndabockar?
Du ska känna till sambandet mellan:
en absolut kungamakt- ett orättvist samhällsystem (ekonomiskt, politiskt och socialt) nya ideèr från upplysningen och Amerikanska revolutionen- viljan till förändring.
Du ska känna till konsekvenserna av den franska revolutionen på kort sikt, hur påverkade det människorna? och vilken betydelse har revolutionen haft för människan av idag ( på längre sikt).
HUR SKA JAG VISA MINA KUNSKAPER FÖR OSCAR?
Sista lektionen vecka 13, ska du skriva en orsaksanalys
Du får då återigen hjälp av begrepp och sambandsmeningar och bilder att koppla till.
Allt vi gör fram tills dess är att öva inför att du ska skriva.
Den övergripande frågan som du då ska besvara är!
" Varför blev det en revolution i Frankrike? (orsaker) I ditt svar kommer du att ta upp ekonomiska orsaker, politiska orsaker, och sociala orsaker,
Ni kommer att få stöd i form av begreppslista, sambansmeningar och ev bilder.
Sista lektionen vecka 14 ska ni:
Fråga som du ska besvara:
Resonera kring vilka konsekvenserna av den Franska revolutionen blev på lång och kort sikt.
Vi kommer gå igenom och öva detta på lektionerna.
TIDEN RULLAR PÅ! VAD HAR VI KVAR ATT GÖRA?
Läs i dokumentet nedan, där står det vecka för vecka vad som händer i so:n fram till sommaren.
vad_har_vi_kvar.docx | |
File Size: | 13 kb |
File Type: | docx |
Kunskapskrav och hur du ska visa det!
kunskapskrav_och_hur_du_ska_visa_dina_kunskaper.docx | |
File Size: | 14 kb |
File Type: | docx |
ARBETSHÄFTE MED FRÅGOR
franska_revolutionen_läs_och_arbetshäfte_år_8.docx | |
File Size: | 619 kb |
File Type: | docx |
Detta häfte ger en kortfattad och enkel bild av den franska revoltionens orsaker-händelser och konsekvenser. (följder). Det finns frågor till texten i häftet.
Min p.p som jag går igenom under lektionerna.
franska_rev_sammanfattad_på_svenska_20190320.ppt | |
File Size: | 801 kb |
File Type: | ppt |
Gå gärna igenom denna då den övergripande berättar om orsakerna och konsekvenserna!
franska_rev_sammanfattad_på_svenska_20190320.ppt | |
File Size: | 801 kb |
File Type: | ppt |
LÄNKAR och filmer:
Till dig som vill fördjupa dig mer i revolutionens orsaker och konsekvenser. Lite svårare text och lite mer ingående film.
INSPELAD GENOMGÅNG SOM PÅ ETT TYDLIGT SÄTT BERÄTTAR OM ORSAKERNA OCH KONSEKVENSERNA!
ÖVNING 1: REVOLUTIONENS ORSAKER!
Under lektionerna vecka 11-12 så jobbar vi med en övning där du tillsammans med en kamrat ska diskutera vilka orsakerna var till att det blev revolution. Samtidigt tränar du din förmåga till att skriva en resonerande sambandstext med exempel och förklaringar. Du hittar övningsdokumentet här!
franska_revolutionen_övning_med_sambandskort_2.docx | |
File Size: | 17 kb |
File Type: | docx |
När ni har skrivit klart er text ska ni byta med ett annat par och ge kamratrespons!
1. Tycker ni att ordningsföljden. (sambandet mellan bilderna) stämmer överens med hur ni anser att det inträffade? Ge feedback. Vad var bra med ordningsföljden? Hur skulle de kunnat ha tänkt annorlunda? Hänger texten ihop verkar det logiskt?
2. Tycker ni att resonemanget om orsaker och samband är- enkelt- delvis utvecklat eller -väl utvecklat? Stryck gärna under de stycken delar som ni tycker är extra bra! SKRIV DÅ U.S(Utvecklat samband)
EXEMPEL:
Enkelt- eleven berättar bara att missväxten ledde till hungesnöd som i sin tur ledde till höga brödpriser. (utan några exempel på vad det innebar eller varför det hände)
Utvecklat. Missväxten berodde på att det i Frankrike under denna tid vad dåligt väder (en liten istid) det kalla klimatet tillsammans med vårat wild card, dvs att de var usla på att odla saker då de inte hade rätt utrustning eller kunskaper, ledde till att maten inte räckte till alla. De som drabbades värst av hungersnöden var givetvis de jordlösa/livegna och bönderna... detta i sin tur osv....
Delvis utvecklat
Något mittemellan, vissa begrepp och samband har en utvecklad förklaring till varför de är viktiga och hänger ihop men andra inte.
3. Lärde du/ni er något nytt av att läsa kamrattexten? Var det något viktigt som de tog upp som ni hade missat? förklara.
4. Sammanfatta med 2 stars and a wish. Skriv två saker som var bra med texten och en sak som ni önskar att de ska utveckla.