• Kristendomens inriktningar
  • Regional geografi
  • veckoplanering
  • om underkänd F.V.K
  • Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  • Kristendomens inriktningar
  • Regional geografi
  • veckoplanering
  • om underkänd F.V.K
  • Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  SEIDLERS SKOLBLOGG

eN produkts väg, från råvara till återvinning

iNSTRUKTIONER FÖR PROJEKTARBETE: 
-Du har fem lektioner på dig. Sista lektionen vecka 45 (efter lovet) ska filmen visas i helklass. 
- Du jobbar i par eller max 3 elever per grupp. 


​


INSTRUKTIONER STEG FÖR STEG!
1: VÄLJ DIN VARA!
Picture
  Här finns tips på varor som du kan undersöka. Om du vill kan du självklart välja en annan vara som inte är miljövänlig. Självklart är det bra om du inte bara använder länken som du får av mig, utan hittar andra källor om din vara. Till exempel kartor, bilder eller andra sidor som beskriver varan och dess miljöpåverkan! 
TIPS PÅ VAROR DU KAN UNDERSÖKA
​ÖVERFISKE
https://www.havet.nu/overfiske-
 TEXTILINDUSTRIN
https://johannaleymann.se/textilindustrin /
 VÄRLDENS SOPTIPP
https://www.svd.se/a/6035de22-23bb-3a3a-8dbb-f761d4d14f23/varldens-soptipp  
TOBAKSINDUSTRIN
https://www.aktuellhallbarhet.se/alla-nyheter/debatt/tobaksindustrin-uppratthaller-fattigdom-och-barnarbete/  
PALMOLJA
https://www.wwf.se/mat-och-jordbruk/palmolja-och-soja/palmolja/#hallbarhetscertifiering  
 SHEIN KLÄDER OCH ARBETSFÖRHÅLLANDEN
https://www.aftonbladet.se/a/l33ndo  
 BOMULL
https://forasustainableworld.com/2017/october/ohallbart-att-inte-kopa-hallbar-bomull.html  
FISKE
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/fisk-ar-lyx-en-snabbguide-for-smartare-val/ 
BANANER
https://www.naturskyddsforeningen.se/artiklar/sa-odlas-bananer/ 
KAFFE
maja-karlstrom-reportage-bi_sv.pdf  
Jag skulle också rekommendera dig att använda 
www.ne.se 
Här kan du lätt söka på tex bomull eller kaffe. Och i den långa texten finns information, tex om var det odlas, hur det framställs och annat användbart till din analys! 
2: SKAPA DIN FILM
När du valt en vara ska du påbörja din undersökning av varan, genom att skapa en presentationsfilm i creaza.
 

SE MITT EXEMPEL PÅ HUR FILMEN SKULLE KUNNA SE UT :)
 TIPS! Det kan vara smart att börja med att ta reda på faktan om varan innan man börjar med att skapa filmen! Bestäm vad som ska vara med i filmen. 

3. SAKER SOM NI BÖR TA REDA PÅ! 
1: SYSTEMANALYS:
​Ta reda på var och hur varan framställs, vilken påverkan har det på människa och miljö?. (systemanalys) Försök att placera ut R,P,K,Å på din karta. (inte säkert att alla steg finns för alla varor)

- Låna en atlas och sök på produktionskarta. Eller sök på ne.se eller googla. 
2. ANAlYS HÅLLBARUTVECKLING:
Varför gör länder och människor så här när det på långsikt inte är hållbart? Vilka fördelar på kort sikt har detta för människa, ekonomi? 
Vad har detta för påverkan på hållbar utveckling på lång sikt? 
​Du kan också använda dig av frågorrna nedan om du vill: 
​3. HUR GÖRA VARAN HÅLLBAR? 
Sist så kan ni fundera kring begreppen fairtrade och ekologiska varor (se läsguider) Sök på varan och kolla om det finns fairtrade eller ekologiska alternativ, vad gör dessa bättre!
(Finns även fler frågor inne i uppgiften som ni kan ha som stöd, kom också på egna! 
KANSKE KAN NÅGRA AV FRÅGORNA NEDAN VARA ANVÄNDBARA FÖR DIG?!
Picture
4.  TRYCK HÄR FÖR ATT KOMMA TILL UPPGIFTEN I CREAZA!
Obs för att logga in, tryck logga in i creaza, tryck sedan logga in med microsoft. 
Obs du kan behöva öppna denna länk två gånger för att få fram uppgiften!
5. Använd dig av och visa på kunskaper om viktiga begrepp och områden i din film!
Begrepp som kommer att diskuteras under momentet och för högre betyg är det viktigt att  använder dig av några av dessa  i din analys!
Hållbar utveckling (läsguide 1)
Globalisering.
Produktions och handel, globala handelsmönster (läsguide 2)
Hållbar utveckling. (Socialt ekonomiskt ekologiskt perspektiv) (läsguide 3)
Produktcykler (läsguide 4)
Fairtrade (läsguide 5)
Ekologiska varor (läsguide 6)
Multinationella företag   (läsguide 7)

HÄR HITTAR DU MOMENTBLADET! 
globalisering_och_handel_momentblad_år_9_20221017.docx
File Size: 29 kb
File Type: docx
Download File

Powered by Create your own unique website with customizable templates.