• Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • Geo: Jämföra två länder (11-13)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier och partier
  • Örnen
  • Hur Sverige styrs
  • komplettera franska revolutionen
  • Revolutioner v35-39
  • Industriella revolutionen (v40-43)
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Källkritik (v2-4)
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Kristendomens inriktningar
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • Regional geografi
              • om underkänd F.V.K
              • Källkritik
              • Världskrigen
            • Globalisering och handel (v 42-45) >
              • samhällets ekonomi >
                • Att kunna till provet!
                • SK: Valet (v34-37)
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
        • Arkiv vt 2021 >
          • e-uppgifter religion
          • Högtider, riter, levnadsregler
          • De Abrahamitiska religionerna
          • Källkritisk analys E-A
          • källkritik enklare uppgift
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  • Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • Geo: Jämföra två länder (11-13)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier och partier
  • Örnen
  • Hur Sverige styrs
  • komplettera franska revolutionen
  • Revolutioner v35-39
  • Industriella revolutionen (v40-43)
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Källkritik (v2-4)
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Kristendomens inriktningar
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • Regional geografi
              • om underkänd F.V.K
              • Källkritik
              • Världskrigen
            • Globalisering och handel (v 42-45) >
              • samhällets ekonomi >
                • Att kunna till provet!
                • SK: Valet (v34-37)
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
        • Arkiv vt 2021 >
          • e-uppgifter religion
          • Högtider, riter, levnadsregler
          • De Abrahamitiska religionerna
          • Källkritisk analys E-A
          • källkritik enklare uppgift
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  SEIDLERS SKOLBLOGG

Denna sida är till för dig som måste komplettera momentet ekonomi!

 
​ Logga in på din flipgrid så kan du se filmerna till uppgifterna och få instruktioner för hur du ska göra. Du som har att komplettera från provet måste spela in svar till båda filmerna! DU MÅSTE SKICKA IN SVAREN SENAST FREDAG VECKA 43!

  DEL 1: DET EKONOMISKA KRETSLOPPET.
OBS ANVÄND GAMLA MAILEN
@ELEV.STOCKHOLM.SE FÖR ATT LOGGA IN!

VIKTIGT! Se denna film för att komma ihåg hur det ekonomiska kretsloppet fungerar!
 Här har du en skiss av det ekonomiska kretsloppet. Använd den då du berättar om vad som händer mellan alla aktörer i det ekonomiska kretsloppet när hushållen får mer pengar att handla med. Börja med hushåll och förklara så många samband du kan med skissen eller utan. 
Bild

DEL 2 RESONERA OM:
​tYCKER DU ATT ALLA BORDE HA SAMMA LÖN OAVSETT OM MAN TEX ÄR EN LÄKARE ELLER OM MAN ÄR STÄDARE? 
​

Se först denna film för att bättre förstå uppgiften! 
Obs förklara genom att berätta hur det skulle påverka individen. det vill säga människorna som bor i ett land. Men också hur det skulle påverka samhället/landet. Försök att ta upp både bra och dåliga saker med lika eller olika löner.. 
Tips förberedd ditt resonemang med stödord innan du börjar! Kolla igenom denna film om hur man bygger ett resonemang innan och spela in först när du känner dig helt säker! lycka till!
Powered by Create your own unique website with customizable templates.