• Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • veckoplanering
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  • Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • veckoplanering
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  SEIDLERS SKOLBLOGG

En uppgift att i par jämföra två länder!

globala-malen-1-17-med-baksidor__2_.pdf
File Size: 2575 kb
File Type: pdf
Download File

I  pdf ovan kan du läsa om de globala målen, hur de ska göra (lösningar) för att fattiga länder ska nå målen! Se resten av länkarna lite längre ner!

​Under vecka 10 och fram till vecka 12 ska ni undersöka statistik och jämföra två länder med hjälp av statistik. Redovisningar kommer att ske första lektionen vecka 13 i halvklass. Ena halvan väntar då utanför den andra halvan redovisar (i grupper om ca 4 par där jag turas om att lyssna och bedöma era redovisningar. 

Ni redovisar enligt följande: 8C måndag v 13, 8a tisdag vecka 13, 8e måndag vecka 13, 8d måndag vecka 13, 8b. tisdag vecka 13. 

Vad ni ska göra och hur!  
LÄNKAR: 

Använd endast dessa länkar! Ni behöver inte använda alla! 
https://www.globalis.se/  (läs om länder, statistik och fakta om länder) enkelt att hitta statistik om just ert globala mål!) Enkelt att jämföra två länder
https://www.ui.se/landguiden/statistik/   (läs om länder, statistik och fakta om länder, enkelt att jämföra med. Enkelt att jämföra två länder. Bättre fakta om länderna än i globalis!
INSTRUKTIONER (STEG FÖR STEG). 
Steg 1: Lättare nivå:
Välj 2 länder och jämför (den enkla statistiken) på globalis.se.  (eller landguiden om du inte tycker det är för svårt) Välj gärna två länder som klassas som fattigare.
 
Jämför länderna genom att ta skärmdumpar på diagram, statistik och ställ ländernas statistik bredvid varandra. Döp rubriken till det som statistiken handlar om, använd gärna samma bilder som tex i globalis. Ni kan också ta en skärmdump på statistik som visar hur utvecklingen är över tid. (då-nu-längre fram)
 
Ha med en ruta direkt efter statistiken som i text berättar vad skillnaderna är och om ni kan försök dra enklare slutsatser om vad ni tror att skillnaderna beror på.(genom att tex läsa lite om landet) Det ta kan ni göra efter att ni valt ut den statistik som ni tänkt undersöka!
 
I en näst sista ruta ska ni koppla delar av er statistik till något/några av de globala målen.
Förklara kort till vilket globalt mål statistiken hör.
 
 en sista ruta beskriver ni vilka hinder (problem) som ligger bakom att landet har de problem som ni undersökt/ inte verkar nå målet.

Ta nu upp  vad som skulle kunna lösa problemet för landet/länderna. Var noga med att koppla era slutsatser till de resultat ni sett i diagrammen och till de globala mål ni undersöker.
 För dessa rutor ska ni läsa om landet på landguiden och i globalis, de texter som tar upp svårigheter eller framgångar som landet har.
 
Steg 2: Svårare nivå:
Följ ungefär samma upplägg som enklare nivå men viktigt att göra en djupare analys i de två sista rutorna!
 
Använd landguiden genom att noga ta reda på till vilket mål den statistik som ni undersökt passar in! Kräver att ni gör rätt avväganden i användandet av statistik (betygskriteriet)
 
Jämför även statistik med världen i stort eller förr, nu, och i framtiden.  
Vilka skillnader ser ni?
Sammanfatta!
Hur har målet utvecklats positivt eller negativt på kort sikt (senaste åren) och på längre sikt, (i framtiden). Titta på enskilda länder och jämför med hur utvecklingen varit i världen i stort. Förklara vilka hinder/problem som gör att det blir svårt att nå målet. Lyft lösningar som ni tror kan göra att målet kan nås! (se källhänvisningen för bra länk)
 
Var noga med att hänvisa till det ni sett i statistik men läs också om situationen i det land/de länder ni jämfört och använd fakta från landguiden och/eller globalis som underlag för era slutsatser!
Frågor ni kan ställa till er själva och som ni kan ha som utgångspunkt för de sista rutorna!
Vilka resultat av det ni undersökt anser ni är mest intressant och varför?
Vad kan resultaten som är intressanta bero på? (orsaker)
Vilka lösningar har använts och kan användas för att landet ska utvecklas positivt? (koppla tex till de globala målen!)


Ni har fått dessa instruktioner på papper, med betygskriterier. Se dokumentet nedan, där står det samma som ovan men också betygskriterierna och tider för hur vi jobbar med detta!
uppgift_jämföra_två_länder__geografi_20220314_.docx
File Size: 31 kb
File Type: docx
Download File

Powered by Create your own unique website with customizable templates.