• Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • veckoplanering
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  • Källkritik
  • Världskrigen
  • Globalisering och handel (v 42-45)
  • samhällets ekonomi
  • Att kunna till provet!
  • SK: Valet (v34-37)
  • Arkiv VT 22
    • Religion Asiatiska religioner (13-17)
    • Geo: Jämföra två länder (10-12)
    • Geografi (v6-10)
    • Ideologier (v2-4)
    • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
    • ARKIV HT 2021 >
      • Så styrs Sverige
      • vecka 33-38 >
        • Franska revolutionen
        • Amerikanska revolutionen
        • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
      • Vecka 39-43 >
        • Industriella revolutionen
        • Länksamling projektarbete
        • Källor och källkritik
      • veckoplanering
      • Arkiv vt 2021 >
        • HT 2020 >
          • Sårbara platser
          • Klimat och väder
          • Högkulturer och Antiken
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi >
                • Sjuan >
                  • Åttan
                  • Befolkning >
                    • elevens val
                    • Elevens val
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
        • e-uppgifter religion
        • Högtider, riter, levnadsregler
        • De Abrahamitiska religionerna
        • Källkritisk analys E-A
        • källkritik enklare uppgift
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Untitled
  SEIDLERS SKOLBLOGG

Din Navelsträng i skolvardagen

Vikarielektion svenska

1/22/2018

1 Comment

 

Att gestalta egenskaper, detaljer och stämningar. 

Till vikarien
Börja med att trycka på länken "uppgift tillsammans Bourne. 
Du kan ev gå igenom den andra länken också med eleverna i helklass, så att alla förstår skillnaden mellan ogestaltad och gestaltad text. 

Material för att genomföra uppgiften. 
1 Ipad per 3 elever. 
​2.Papper och penna för att skriva en gestaltning som fångar läsaren!
​

Under 3 lektioner framöver kommer du att få öva på att skriva gestaltande texter. Så Så hur gör man då när man är författare och vill skriva en spännande gestaltning av ett tillstånd? Jo det handlar om att fånga upp detaljer som förklarar tillståndet. Läs igenom exemplen i länken nedan så kommer du att förstå! 

När du sett klippet så vill jag att du förstår skillnaden mellan en ogestaltad och en gestaltad text. 
gestaltning
Nedan hittar du exemplet som vi gör tillsammans. En gestaltning av "Bourne".
Uppgift tillsammans Bourne

Nu är det dags för er lilla grupp att gestalta en annan film. 
Använd youtube och sök på  tex clip from " och filmen ni vill gestalta. 
Välj ett klipp med undertext för när ni ser klippet ska ni ha svagt ljud för att ej störa de andra. 
​Varje grupp om tre elever lämnar in sin gestaltning senast fredag. Obs detta är betygsgrundande! Era texter kommer att bli upplästa (utan namn) sedan får resten av klassen lyssna till gestaltningen och gissa vilken film det handlar om!
Är ni klara med en gestaltning så välj en ny!
1 Comment
Mila link
5/25/2022 11:19:14 pm

Interestingg read

Reply



Leave a Reply.

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    February 2018
    January 2018
    August 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017

      Klicka här när du vill redigera.

    Skicka

    Categories

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.