Att gestalta egenskaper, detaljer och stämningar.
Till vikarien
Börja med att trycka på länken "uppgift tillsammans Bourne.
Du kan ev gå igenom den andra länken också med eleverna i helklass, så att alla förstår skillnaden mellan ogestaltad och gestaltad text.
Börja med att trycka på länken "uppgift tillsammans Bourne.
Du kan ev gå igenom den andra länken också med eleverna i helklass, så att alla förstår skillnaden mellan ogestaltad och gestaltad text.
Material för att genomföra uppgiften.
1 Ipad per 3 elever.
2.Papper och penna för att skriva en gestaltning som fångar läsaren!
Under 3 lektioner framöver kommer du att få öva på att skriva gestaltande texter. Så Så hur gör man då när man är författare och vill skriva en spännande gestaltning av ett tillstånd? Jo det handlar om att fånga upp detaljer som förklarar tillståndet. Läs igenom exemplen i länken nedan så kommer du att förstå!
När du sett klippet så vill jag att du förstår skillnaden mellan en ogestaltad och en gestaltad text.
Nedan hittar du exemplet som vi gör tillsammans. En gestaltning av "Bourne".
Nu är det dags för er lilla grupp att gestalta en annan film.
Använd youtube och sök på tex clip from " och filmen ni vill gestalta.
Välj ett klipp med undertext för när ni ser klippet ska ni ha svagt ljud för att ej störa de andra.
Varje grupp om tre elever lämnar in sin gestaltning senast fredag. Obs detta är betygsgrundande! Era texter kommer att bli upplästa (utan namn) sedan får resten av klassen lyssna till gestaltningen och gissa vilken film det handlar om!
Är ni klara med en gestaltning så välj en ny!