Moment 1: Samhällets ekonomi
Läs igenom momentplaneringen. Nedanför hittar du även en något mer konkretiserad bedömningsmatris utifrån de förmågor som du tränar och uppvisar under momentet.
Nedan hittar du de tre powerpoints som kommer att gås igenom under lektionerna.
Titta igenom filmen som beskriver det ekonomiska kretsloppet.
Senare i veckan ska vi prata om utbud och efterfrågan.
Titta på följande filmklipp. Här beskrivs en utbuds och efterfrågekurva. Vad händer med priset på en vara när efterfrågan på en vara ökar eller minskar? Vad är ett jämnviktspris? Vad bestämmer priset på en vara i en fri marknad? Varför fungerar inte denna förklaring vad gäller en reglerad marknad, såsom hyresrätts-marknaden?
I måndags gick vi igenom utbud och efterfrågan.
Se denna film som använder äpple som exempel. Fundera kring hur efterfrågan och utbud förändras på en marknad när olika saker inträffar som påverkar marknaden. Om tex många efterfrågar något ur påverkar detta priset? Eller om utbudet ökar vilken prispåverkan får vi då? för att svara på frågorna behöver du dina egna förkunskaper, läroboken och de tre länkar som du hittar NEDANFÖR FRÅGORNA. Skicka in dina svar i textrutan när ni svarat på samtliga frågor. Nu har ni sett en film som på ett enkelt sätt berättar om Inflation. Svara på frågorna nedan genom att skicka in dem via kommentarsfältet. Viktiga ord inflation, pris, lön, prisökning, hyperinflation, värde Svara på följande frågor i kommentarsfältet. 1.Varför måste Kungen skynda sig att köpa glass? 2. Vad händer med priserna när det är inflation? 3.Vad kallas det när inflationen är extremt hög? 4.Varför gör det inte så mycket för oss som ska betala för saker att det är lite inflation? 5. Om alla i ett land skulle vara väldigt rika,hur skulle det påverka pengarnas värde? 6.I programmet berättar glasstanten om hur det var i Tyskland 1923. Vad var det som hände där då? 7. Kungen vill trycka mer pengar så att alla ska bli rika, men glasstanten säger att det inte fungerar att göra så. Varför fungerar det inte att trycka mer pengar så att alla blir rika? När du är klar jobba vidare i boken!
Sidorna 110-113. Frågorna på sidan 113. (1-4) sid 114-121 frågorna s115 (1-4) och 121 (frågorna 5-10) Förra veckan presenterade jag den källkritiska modellen för er. Tendens, beroende, närhet i tid och äkthet. Denna vecka har ni så smått satt igång att jobba med era egna analyser i boken "om detta må ni berätta". Här hittar du uppgiften samt den källkritiska lathunden som du använder för att ställa frågor om din källas trovärdighet. Tänk på att du dels ska kunna berätta om vad källorna säger om händelsen du undersöker. Men också vad du anser om källornas trovärdighet, om de stärker varandra och vad du anser om dessa böckers källkritiska värde.
Jag hann ju inte få tag i boken "kommunistiska regimers brott mot mänskigheten". Men är du också intresserad av dessa händelser/källor så hittar du dom här!
DEL 1
DEL 2
DEL 3
|
FörfattareSkriv lite grann om dig själv. Det behöver inte vara tjusigt, bara en kort översikt. Arkiv
August 2019
Kategorier |