DEL 1
DEL 2
DEL 3
Obs inlägget nedanför detta är för åttorna så det behöver du inte alls bry dig om. Öppna filen nedanför, där hittar du en lathund för det som betonas under kursen och som jag förväntar mig att du ska kunna resonera kring. ![]()
Som jag berättat utgår mentortid och so på måndag eftersom jag inte är på skolan. Istället för lektion ska ni göra följande! Här hittar du en länk till filmen; Hans Rosling om framtidens befolkningsstatistik. Du ska se filmen men inte hela. Följ instruktionerna i frågorna nedanför. Ni kommer att få skicka in svaren på de frågor från filmen ni inte hann besvara. Men vi kommer att inleda med en liten tävling där vi tillsammans kommer att spela detta spel från engelska BBC. Vill du spela spelet om Versaillesfreden? Tryck nedanför Vill du spela spelet om Hitler spela här!
Första lektionen vecka 3 börjar vi med att sammanfatta varför Hitler kunde bli så populär. Vi gjorde en gemensam sol på tavlan. Ni kom fram till följande orsaker till Hitlers framgångar.
- Han var en god talare, dvs en god retoriker -Nazisterna kontrollerade media, de kunde sprida propaganda på tex radio, bio. - Hitler var en "man av folket". Han var inte någon kejsare eller kung han hade själv kämpat sig in i partiet och till makten. -Hitler var handlingskraftig, tex så byggde han Autobahn som dels gav folk jobb men också en bra väg för tex stridsvagnar att åka på när det blev dags för krig. - Hitler gjorde sig av med meningsmotståndare dels inom partiet, (ölkällarkuppen) men också genom regelrätta mord (de långa knivarna natt). - Hitler skyllde mycket på judarna och den gamla ledningen som styrde under första världskriget. - Hitler struntade i Versaillefredsfördraget. Han rustade armen och skulle tex genomföra Munchenavtalet (att få delar av Tjeckien där de talar tyska). Moment Andra världskriget och det Kalla Kriget!
Under detta moment så börjar vi att undersöka orsakerna bakom det Andra världskriget. Vi tar vid där förra historiemomentet slutade nämligen i den dåligt författade Versaillesfreden.
Vi kommer i huvudsak att fokusera på Tyskland och Nazisternas väg till makten. Vilka faktorer var det som ledde fram till detta maktövertagande? Se denna powerpoint för att repetera detta! ![]()
Under den andra delen av kursen så kommer vi att "highlighta" (om det är ett svenskt ord) några av de viktigaste händelserna från 1939-1945. Fokus kommer att ligga på kriget i Europa. Vill man sedan fördjupa sig i nåra andra händelser, länder så ges den möjligheten i maj då vi kommer att jobba med konflikter i världen.
Man kan alltså säga att detta är en extrem förenkling av krigets förlopp. Se denna powerpoint för att repetera det vi gått igenom. ![]()
Här hittar du arbetshäftet som också fungerar som litteratur under momentet.
Här kan du läsa och få lite djupare förståelse kring orsakerna bakom kriget och vilken händelseutveckling som skedde under kriget. Häftet avslutas med att kort beröra konsekvenserna av kriget och inledningen av det som kallas det Kalla Kriget. ![]()
Här hittar du en kort och ytterst översiktlig presentation av vad som händer under kriget. Titta gärna igenom denna i lugn och ro hemma. Särskilt som förberedelse inför provet vecka 5!
En lite mer utmanande övning som vi jobbar med under kursen är denna där du med hjälp av begreppen (som är tagna från arbetshäftet) ska hitta samband mellan olika orsaker och händelser som ledde till utveckling. Tränar du dig i detta så övar du din analytiska förmåga till att.
a: Visa på samband mellan olika orsaker och händelser som ledde till utveckling. b. Att se holistiskt (att sätta in kriget i ett sammanhang) där du först och främst reflekterar till det som hände innan kriget och det som hände efter kriget. ![]()
|
FörfattareSkriv lite grann om dig själv. Det behöver inte vara tjusigt, bara en kort översikt. Arkiv
August 2019
Kategorier |