Crash course: momentet Etik och Moral. vecka 6-8
Klicka här när du vill redigera.
etik-och-moral-planering.pdf |
Etik och moral tillämpas aktivt i våra rättsalar. Att det finns konsekvenser bakom olika handlingar men också att motivet (varför man handlar på ett visst sätt) ska kartläggas.
Jag klämmer in ett enkelt och intressant moment på temat etik och moral.
Momentet bygger på att du under lektionstid kommer att få ta ställning till en rad etiska dilemman, där man kan se valmöjligheterna ur flera perspektiv.
Ofta är det frågor som ställer valmöjligheterna på sin spets. Livet och döden, brott och straff. Ska alla brott dömas lika oavsett avsikt? Den fattiga som stjäl för att lägga bröd på barnens tallrikar, eller den rika finansmannen som fifflar med skatten för att köpa en yacht. Båda bryter mot lagen men finns det avsiktsskillnader som ev kan ge olika konsekvenser?
Momentplanering:
Vecka 6-8.
Vecka 6 uppstart kort film om etik och moral. Diskutera filmen
Övningar etiska val 1
Övning etiska val 2
Vecka 7. Etik i världsreligionerna. Tre etiska principer.
Vecka 8. Lag och rätt och etik. Fallstudier.
Examination: Vecka 8 eller 10, detta får ni bestämma. Förslag ni väljer en kort film hemma och skriver en resonerande text utifrån filmen. Vecka 10 då blir det en salstenta.
Betygsskriterier.
Resonera & argumentera med hjälp av etiska modeller och begrepp.
E
Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra enkla och till viss del underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett i huvudsak fungerande sätt.
C
Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett relativt väl fungerande sätt.
A
Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang och använda etiska begrepp och modeller på ett väl fungerande sätt.
Jämföra etik mellan religioner/livsåskådningar.
E
Eleven för enkla resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
C
Eleven för utvecklade resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
A
Eleven för välutvecklade och nyanserade resonemang om likheter och skillnader inom och mellan några religioner och andra livsåskådningar.
Resonera om livsfrågor och hur människor formas av sin tro och sin omgivning.
E
Eleven kan också föra enkla resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som till viss del för resonemanget framåt.
C
Eleven kan också föra utvecklade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som för resonemanget framåt.
A
Eleven kan också föra välutvecklade och nyanserade resonemang om hur livsfrågor skildras i olika sammanhang och hur identiteter kan formas av religioner och andra livsåskådningar på ett sätt som för resonemanget framåt och fördjupar eller breddar det.