• Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • Geo: Jämföra två länder (11-13)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier och partier
  • Örnen
  • Hur Sverige styrs
  • komplettera franska revolutionen
  • Revolutioner v35-39
  • Industriella revolutionen (v40-43)
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Källkritik (v2-4)
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Kristendomens inriktningar
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • Regional geografi
              • om underkänd F.V.K
              • Källkritik
              • Världskrigen
            • Globalisering och handel (v 42-45) >
              • samhällets ekonomi >
                • Att kunna till provet!
                • SK: Valet (v34-37)
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
        • Arkiv vt 2021 >
          • e-uppgifter religion
          • Högtider, riter, levnadsregler
          • De Abrahamitiska religionerna
          • Källkritisk analys E-A
          • källkritik enklare uppgift
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  • Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • Geo: Jämföra två länder (11-13)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier och partier
  • Örnen
  • Hur Sverige styrs
  • komplettera franska revolutionen
  • Revolutioner v35-39
  • Industriella revolutionen (v40-43)
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Källkritik (v2-4)
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Kristendomens inriktningar
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • Regional geografi
              • om underkänd F.V.K
              • Källkritik
              • Världskrigen
            • Globalisering och handel (v 42-45) >
              • samhällets ekonomi >
                • Att kunna till provet!
                • SK: Valet (v34-37)
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
        • Arkiv vt 2021 >
          • e-uppgifter religion
          • Högtider, riter, levnadsregler
          • De Abrahamitiska religionerna
          • Källkritisk analys E-A
          • källkritik enklare uppgift
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  SEIDLERS SKOLBLOGG

livsfrågor och påverkan på och av samhället.

4/25/2017

1 Comment

 
Nedan tog jag upp några av de kunskapskrav som kommer att komma på np i religion.
Dessa två kommer troligen också tillkomma:
Bild
1 Comment
Daniel Nedlich 9B
5/16/2017 10:05:59 am

Egen analys om Kongo konflikten
Daniel N 9B

Enligt mig så har Kongo störst ansvar i konflikten på grund av att de väpnade grupperna faktiskt befinner sig i deras land och är deras problem. Det sägs att Rwanda stöttar dessa grupper men jag tycker fortfarande Kongo har störst ansvar, det är som i ett spel. Om du bestämmer över ett land med med svält i. Då är det ditt ansvar att se till att ditt folk får mat och överlever, inte dina allierade eller grannländer. Det är samma sak i Kongo då det väpnade grupperna anfaller civila i Kongo och då är det just Kongos ansvar att ta hand om sitt folk och föra bort de väpnade grupperna.
En aktör som jag tycker gjort fel i konflikten är FN. FN är där för att få ett stopp på konflikten och försöka hindra den, men istället våldtog FN soldaterna barn och kvinnor, exakt som de väpnade grupperna. Dessutom lyckades de inte heller skydda folket mot räder från de väpnade grupperna. FN måste bli bättre, då folket tror på FN och vet att de slåss mot fred och vill hjälpa människor. FN förlorar människornas tro och det förstår jag för de behövde skärpa sig. Det är som att någon i skolan behandlar dig dåligt och är elak mot dig och sedan ville vara kompisar igen.
Det FN kan göra för att förbättra situationen är att agera och använda mera soldater och tillgångar till konflikten tycker jag. Jag tycker att FN ska hjälpa folket mest eftersom Kongo har det svårt att skydda de. De väpnade grupperna plundrar byar, våldtar barn och kvinnor och dessutom så använder de barnsoldater. Vi måste få stopp på det innan de väpnade grupperna blir allt för starka och våldsamma och fler människor och barn blir våldtagna. Desto längre vi väntar och drar ut på det, desto värre kommer det bli.
Konsekvenser av det här kriget blir att mycket olagliga mineraler säljs till tex Kina som sedan tillverkar olika produkter som vi andra länder köper. Alltså blir det väldigt svårt för Kongo att exportera viktiga mineraler till andra länder som kanske bara finns i Kongo för att själva tjäna pengar att stå emot grupperna. Detta stärker då gruppernas ekonomi då de väpnade grupperna köper in mera soldater, vapen och mat.
En annan konsekvens av kriget blir flyktingströmmar. På grund av att de väpnade grupperna gör räder och våldtar kvinnor och barn flyr de sina hem som skapar kaos i Kongo. Då flyktingarna behöver någonstans att bo, de behöver mat och värme som kan orsaka problem för Kongo. Vissa människor har inte råd att fly sina hem men blir så illa tvungna och därför förlorar sitt jobb och alla sina förnödenheter. Människor ska inte behöva bo i ett land där de alltid ska känna sig oroliga och rädda tycker jag.

Källkritik

Källor:

Wikipedia.se
Globalis.se
säkerhetspolitik.se

Globalis uppdateras ständigt på all fakta, men inte alla eftersom att i vissa konflikter händer det inget speciellt. Globalis är en första hands källa eftersom att de själva är med i konflikten. Globalis är också objektiv har inga som helst egna åsikter i sina texter. Dessutom försöker FN varken försköna eller svartmåla konflikten tex att det är Kongos fel. Utan FN:s budskap med webbsidan är att ge vanliga människor information om vad som händer i landet.

Säkerhetspolitik uppdateras än idag, de har referenser och datum i sina texter och de ägs av en myndighet. Det är inte en första hand källa men dock så får de informationen av pålitliga källor som nato och försvarsmakten. De är objektiva som globalis och försöker inte försköna eller svartmåla grupper och länder. Deras budskap är ett sprida information om konflikter och hot.

Wikipedia är en trovärdig källa för de är objektiva men dock så är de inte första hands källa eller till och med andra. Dessutom vet vi inte vem som skrivit texterna, vem som helst kan gå in och ändra på informationen och skriva subjektivt eller bara ge ut fel information till elever. Budskapet med sidan är dock som de andra källorna att sprida information. Wikipedia svartmålar inte och förskönar inte i sina texter. Om man jämför globalis och wikipedia har

Reply



Leave a Reply.

    Författare

    Skriv lite grann om dig själv. Det behöver inte vara tjusigt, bara en kort översikt.

    Arkiv

    August 2019
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017
    September 2017
    August 2017
    May 2017
    April 2017
    March 2017
    February 2017
    November 2016
    October 2016
    September 2016

    Kategorier

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.