• Religion Asiatiska religioner (13-17)
  • Geo: Jämföra två länder (10-12)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier (v2-4)
  • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
  • ARKIV HT 2021
    • Så styrs Sverige
    • vecka 33-38 >
      • Franska revolutionen
      • Amerikanska revolutionen
      • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
    • Vecka 39-43 >
      • Industriella revolutionen
      • Länksamling projektarbete
      • Källor och källkritik
    • veckoplanering
    • Arkiv vt 2021 >
      • HT 2020 >
        • Sårbara platser
        • Klimat och väder
        • Högkulturer och Antiken
        • arkiv >
          • komplettering ww2
          • konflikter
          • Religion inlämningsarbete
          • Islam
          • Andra världskriget
          • Första världskriget
          • Ekonomi
          • Nian
          • Företaget >
            • hinduism
          • Kompletteringar
          • Historia: Revolutioner!
          • Etik och moral
          • Elevens val!
          • 8B debatt >
            • Kartkunskap
            • Här lämnar du texten
            • Ekonomi
            • komplettering ekonomi >
              • Sjuan >
                • Åttan
                • Befolkning >
                  • elevens val
                  • Elevens val
          • ÅR 8 GEOGRAFI >
            • musik 6a >
              • 8A
      • e-uppgifter religion
      • Högtider, riter, levnadsregler
      • De Abrahamitiska religionerna
      • Källkritisk analys E-A
      • källkritik enklare uppgift
      • Massmedia och källkritik
      • lag och rätt >
        • Lag och rätt powerpoint
        • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  • Religion Asiatiska religioner (13-17)
  • Geo: Jämföra två länder (10-12)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier (v2-4)
  • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
  • ARKIV HT 2021
    • Så styrs Sverige
    • vecka 33-38 >
      • Franska revolutionen
      • Amerikanska revolutionen
      • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
    • Vecka 39-43 >
      • Industriella revolutionen
      • Länksamling projektarbete
      • Källor och källkritik
    • veckoplanering
    • Arkiv vt 2021 >
      • HT 2020 >
        • Sårbara platser
        • Klimat och väder
        • Högkulturer och Antiken
        • arkiv >
          • komplettering ww2
          • konflikter
          • Religion inlämningsarbete
          • Islam
          • Andra världskriget
          • Första världskriget
          • Ekonomi
          • Nian
          • Företaget >
            • hinduism
          • Kompletteringar
          • Historia: Revolutioner!
          • Etik och moral
          • Elevens val!
          • 8B debatt >
            • Kartkunskap
            • Här lämnar du texten
            • Ekonomi
            • komplettering ekonomi >
              • Sjuan >
                • Åttan
                • Befolkning >
                  • elevens val
                  • Elevens val
          • ÅR 8 GEOGRAFI >
            • musik 6a >
              • 8A
      • e-uppgifter religion
      • Högtider, riter, levnadsregler
      • De Abrahamitiska religionerna
      • Källkritisk analys E-A
      • källkritik enklare uppgift
      • Massmedia och källkritik
      • lag och rätt >
        • Lag och rätt powerpoint
        • Så är provet uppbyggt!
  • veckoplanering
  SEIDLERS SKOLBLOGG

Din Navelsträng i skolvardagen

Nytt moment jämförande analys av två länder.

2/6/2018

0 Kommentarer

 

Detta moment kommer att pågå fram till sportlovet. 
Ni kommer att jobba i grupper om tre elever. Arbetet kommer sedan att redovisas inför helklass. 
Första lektionen vecka 6 kommer jag att visa er två väldigt användbara webbsidor som ni kommer att använda för att dra slutsatser om länderna. 
​Sidan nedanför är väldigt enkel att använda. Det är inte mycket text men den förklarar saker grafiskt. 

Världskoll
Denna sida från Fn har lite mer information om länderna. Aningen svårare statistik att tolka men också mer förklarande texter om länderna. 
globalis.se
Utöver dessa två väldigt intressanta sidor har ni även Atlas och den gröna geografiboken att tillgå under lektionerna. 
Här hittar du den konkreta bedömningsmatris som jag kommer att använda för att bedöma er. Följ denna steg för steg för att genomföra undersökningen utifrån betygskriterierna! 
jämförande_analys_av_två_länder_2018.docx
File Size: 16 kb
File Type: docx
Hämta fil

Spana in dessa två elevexempel!

Exempel 1 är i min mening den bästa! Här har eleven enkelt ställt statistik från bägge länder emot varann och under redovisningen utvecklar eleven sina slutsatser kring om och varför det skiljer sig mellan länderna. 
Exempel 2 är också bra. 
Det viktigaste är att ni låter statistiken stå i centrum och att ni under er redovisning lyfter fram likheter/skillnader och resonerar om orsaker till att det skiljer sig men också konsekvenser av att det skiljer sig åt!
jämförande_analys_elevexempel_1_pdf.pdf
File Size: 901 kb
File Type: pdf
Hämta fil

jämförelse_länder_elevexempel_2_pdf.pdf
File Size: 1678 kb
File Type: pdf
Hämta fil

För att göra arbetet spännande

kommer vi att låta slumpen avgöra vilka länder ni kommer att jämföra. 
Vi använder oss av livets-lotteri!
​
livets lotteri
0 Kommentarer



Lämna ett svar.

    Author

    Write something about yourself. No need to be fancy, just an overview.

    Archives

    Februari 2018
    Januari 2018
    Augusti 2017
    April 2017
    Mars 2017
    Februari 2017

      Klicka här när du vill redigera.

    Skicka

    Categories

    Alla

    RSS-flöde

Driven av Skapa din egen unika webbplats med anpassningsbara mallar.