På torsdag har 7B prov
På fredag har 7A prov.
Följande ska du kunna för att få ett E
På fredag har 7A prov.
Följande ska du kunna för att få ett E
Detta ska du kunna för minst ett E:
Orsaker till Franska revolutionen (varför blev det revolution.
Jag kan berätta om vad den Amerikanska revolutionen var.
Jag kan berätta om varför det var svält i Frankrike under revolutionen.
Jag vet hur ståndssamhället såg ut och jag kan kort berätta om hur människor levde och hur de hade det innan revolutionen
Jag kan berätta om adelns privilegier.
Jag kan berätta om varför Frankrikes skatter tog slut så att landet blev fattigt.
Jag kan berätta kort om uipplysningstiden och vad det var.
Händelser under den franska revolutionen
Jag vet vad stormningen av Bastiljen var.
Jag vet varför man träffades i bollhuset och svor en ed. (överenskommelse).
Jag vet vem Robespierre var och vad han gjorde.
Jag vet vad skräckväldet var.
Jag vet lite om drottningen och kungen av Frankrike, Marie antoinette och Ludvig den 16de.
Jag vet lite om Napoleon, vad han gjorde och hur det gick för Frankrike när han styrde landet.
Konsekvenser (vad revolutionen ledde till)
Jag vet hur revolutionen slutade och vad som hände efter revolutionen.
Jag vet vad som hände med kungafamiljen och adeln under och efter revolutionen.
Jag känner till några nya politiska ideèr som uppstod under och efter revolutionen. Konservatism-liberalism.
Jag vet lite om de olika måttenheterna och varför man införde dem.
Jag känner till några andra saker som Napoleon införde som ledde till mer rättvisa.
Jag kan berätta om vad som hände med Napoleon.
För högre betyg ska du kunna:
Förklara sambandet mellan flera orsaker och hur dessa ledde fram till revolutionen och i sin tur vilka konsekvenser detta medförde för Frankrike. (Det vill säga hur väl underbyggd din sambandsanalys är). (detta tränar vi på med bilderna)
Du ska i din sambandsanalys på ett bekvämt sätt visa att du kan använda begrepp kopplade till den franska revolutionen. (begreppsanvändning).
Du ska kunna resonera om hur människors liv förändrades under och efter revolutionen, fick de friheter, rättigheter etc?
Hur hade människor det under revolutioner, ståndssamhället, fattigdom läskunnighet, kvinnors rättigheter etc.
Du ska kunna tolka några bilder från franska revolutionen och vad dessa berättar om förhållandena under den franska revolutionen
Orsaker till Franska revolutionen (varför blev det revolution.
Jag kan berätta om vad den Amerikanska revolutionen var.
Jag kan berätta om varför det var svält i Frankrike under revolutionen.
Jag vet hur ståndssamhället såg ut och jag kan kort berätta om hur människor levde och hur de hade det innan revolutionen
Jag kan berätta om adelns privilegier.
Jag kan berätta om varför Frankrikes skatter tog slut så att landet blev fattigt.
Jag kan berätta kort om uipplysningstiden och vad det var.
Händelser under den franska revolutionen
Jag vet vad stormningen av Bastiljen var.
Jag vet varför man träffades i bollhuset och svor en ed. (överenskommelse).
Jag vet vem Robespierre var och vad han gjorde.
Jag vet vad skräckväldet var.
Jag vet lite om drottningen och kungen av Frankrike, Marie antoinette och Ludvig den 16de.
Jag vet lite om Napoleon, vad han gjorde och hur det gick för Frankrike när han styrde landet.
Konsekvenser (vad revolutionen ledde till)
Jag vet hur revolutionen slutade och vad som hände efter revolutionen.
Jag vet vad som hände med kungafamiljen och adeln under och efter revolutionen.
Jag känner till några nya politiska ideèr som uppstod under och efter revolutionen. Konservatism-liberalism.
Jag vet lite om de olika måttenheterna och varför man införde dem.
Jag känner till några andra saker som Napoleon införde som ledde till mer rättvisa.
Jag kan berätta om vad som hände med Napoleon.
För högre betyg ska du kunna:
Förklara sambandet mellan flera orsaker och hur dessa ledde fram till revolutionen och i sin tur vilka konsekvenser detta medförde för Frankrike. (Det vill säga hur väl underbyggd din sambandsanalys är). (detta tränar vi på med bilderna)
Du ska i din sambandsanalys på ett bekvämt sätt visa att du kan använda begrepp kopplade till den franska revolutionen. (begreppsanvändning).
Du ska kunna resonera om hur människors liv förändrades under och efter revolutionen, fick de friheter, rättigheter etc?
Hur hade människor det under revolutioner, ståndssamhället, fattigdom läskunnighet, kvinnors rättigheter etc.
Du ska kunna tolka några bilder från franska revolutionen och vad dessa berättar om förhållandena under den franska revolutionen
Kolla igenom min powerpoint nedan föra att förbereda dig!
Går du i 7A läs även sidorna. 54-75 i den gula historie-boken. Kolla ovan vad du ska kunna och förhör dig själv!
Går du i 7A läs även sidorna. 54-75 i den gula historie-boken. Kolla ovan vad du ska kunna och förhör dig själv!
franska_revolutionen_sammanfattad_på_svenska_2.ppt |