• Etik och moral
  • arkiv
    • Elevens val!
    • Högkulturer och Antiken
    • Sjuan >
      • Åttan
    • ÅR 8 GEOGRAFI >
      • musik 6a
      • Nian
    • Elevens val
    • 8A
    • 8B debatt >
      • Kartkunskap
  • hinduism
  • Här lämnar du texten
  • Etik och moral
  • arkiv
    • Elevens val!
    • Högkulturer och Antiken
    • Sjuan >
      • Åttan
    • ÅR 8 GEOGRAFI >
      • musik 6a
      • Nian
    • Elevens val
    • 8A
    • 8B debatt >
      • Kartkunskap
  • hinduism
  • Här lämnar du texten
SEIDLERS SKOLBLOGG

DE FÖRSTA HÖGKULTURERNA!

April 26th, 2018

4/26/2018

0 Kommentarer

 
Uppgift antiken öppna dokumentet för att hitta länkarna!
uppgift_tidsresan_antiken.docx
File Size: 14 kb
File Type: docx
Download File

0 Kommentarer

Sambandsbilder

4/16/2018

0 Kommentarer

 
Kikade igenom era sambandsbilder och fastnade lite extra för två tydliga exempel som du kan kika på här! Tänk på att till provet ska du kunna förklara hur en flodkultur uppstod och utvecklades genom att visa på olika saker som hände som var viktiga för utvecklingen! Läs igenom dessa exempel så får du bra ideèr om vad du kan skriva om!
0 Kommentarer

Momentblad

4/16/2018

0 Kommentarer

 
MOMENT HÖGKULTURER OCH FORNA CIVILISATIONER:
Syfte
I det här arbetsområdet ska du få lära dig vad en flodkultur är. Det fanns fyra flodkulturer som grundades för drygt 5000 år sedan. Dessa var Mesopotamien, Egypten, Indus och Kina. Du kommer framför allt att få arbeta med Egypten men också med Mesopotamien.
 
Detta ska du visa mig att du kan efter avslutat moment.
  • Jag kan redogöra för flodens betydelse för de tidiga högkulturerna/civilisationerna.
  • Jag kan redogöra för hur högkulturerna/civilisationerna utvecklades med hjälp av begreppspilarna.
  • Jag kan redogöra för begreppet högkultur/ civilisation och koppla det till forna civilisationer. (vad är skillnaderna mellan nomad och bofast och högkultur)
  • Jag kan berätta om likheter och skillnader mellan de forna civilisationerna i Egypten och Mesopotamien.

 
Kunskapskrav
Ha kunskaper om historiska förhållanden, skeenden och gestalter under olika tidsperioder. Resonera om orsaker och konsekvenser. (varför uppstod högkulturerna vad ledde detta till?)
Undersöka några utvecklingslinjer och beskriva samband mellan tidsperioder. (pilarna)
Ange fortsättning på utvecklingslinjerna och motivera med hänvisningar till det förflutna och nuet.
Använda historiska begrepp. (Kunna använda viktiga ord)
Hur du bäst förbereder dig till provet?
  • Delta aktivt på lektionerna.
  • Mina genomgångar och p.p som finns på min hemsida.
  • Uppgiften ni gjorde med pilarna om hur högkulturerna utvecklades.
  • Filmerna vi sett och frågorna till filmerna som du hittar svaren till på seidler.se.
 
  • Gå in och repetera det vi gjort på www.seidler.se.
  • För dig som känner trygghet  i att utgå från boken finns min sidhänvisning på seidler.se
0 Kommentarer

Min uppdaterade p.p

4/16/2018

0 Kommentarer

 
Hejsan och välkomna till vecka 16!
Jag har uppdaterat min powerpoint. Läs igenom denna och fundera på:
Varför var/är floden viktig för att människan ska gå från att vara nomad till bofast?
Hur uppstod högkulturerna?
Vad är det som kännetecknar en högkultur?
Vad var det som speciellt kännetecknade Egypten? Hur uppstod det Egyptiska riket?-hur makten fördelad? Vad var det som utmärkte just Egypten och varför gick det slutligen under?
Kan du svara på detta så är du väl förbered inför provet på fredag!
högkulturer_år_7_presentation_pdf.pdf
File Size: 1468 kb
File Type: pdf
Hämta fil

Om du läser denna powerpoint så får du en enkel repetition på Mesopotamien.
Kolla frågorna på första sliden!
mesopotamien_år_7.pptx
File Size: 5037 kb
File Type: pptx
Hämta fil

0 Kommentarer

Uppgift i par. Jämförelse av Mesopotamien(Sumererna) och Egypten!

4/12/2018

0 Kommentarer

 

Ni ska jämföra Mesopotamien och Egypten. Till er hjälp har ni två korta filmer som beskriver de två kulturerna på ett enkelt sätt. Ni har också hjälp av två enkla hemsidor. Filmerna och länkarna hittar du om du scrollar ner.
Börja med att rita upp ett enkelt diagram. Som ska se ut så här:
           Likheter                                                       Skillnader
           Båda ligger vid en flod                                

Sedan fyller ni på med så många ni kan hitta....
Använd följande saker som ni jämför i er tabell.

HUR SAMHÄLLET ÄR ORGANISERAT UPPDELAT OCH UPPBYGGT. Vem gör vad, vem bestämmer?
KULTUR
TEKNIK/UPPFINNINGAR
TRO
SKRIFT
UNDERGÅNG

När ni nu är klara med tabellen ska ni skriva om tabellen till en jämförande analys utifrån likheter och skillnader

Använd gärna stödmallen som ni får per par för att uvteckla ert resonemang om likheter och skillnader.
När ni är klara skickar ni en er jämförande text på socrative.com room SEIDLER.


Material:



Tryck för att läsa om egypten
Tryck för att läsa om Sumererna/Mesopotamien
FILM OM EGYPTEN och Mesopotamien:

Lycka till!
0 Kommentarer

Vecka 15: Forntida EGYPTEN!

4/11/2018

0 Kommentarer

 
Denna vecka ska vi ta reda på mer om det forntida Egypten som uppstod för över 3000 år sedan!
Första lektionen kommer vi att se en film och besvara frågor runt filmen med socrative.com.
Andra lektionen kommer ni att få göra en enkel jämförelse mellan Mesopotamien/Sumererna med hjälp av två faktasidor som ni får länk till.
Tredje lektionen följer vi upp er jämförelse med att några presenterar vad som var lika eller skiljde mellan de två samt vi diskuterar era sambandsaffischer och går igenom exempel på hur högkulturerna utvecklades från nomader till civilisationer.

FILMEN SAMMANFATTAD MED TEXT.


Läs mer
0 Kommentarer
    Klicka för att ställa in anpassad HTML

    Oscar Seidler

    Er nya so-lärare.

    Arkiv

    Januari 2019
    Maj 2018
    April 2018
    Mars 2018

    Kategorier

    Alla

    RSS-flöde

Driven av Skapa din egen unika webbplats med anpassningsbara mallar.