• Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • Geo: Jämföra två länder (11-13)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier och partier
  • Örnen
  • Hur Sverige styrs
  • komplettera franska revolutionen
  • Revolutioner v35-39
  • Industriella revolutionen (v40-43)
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Källkritik (v2-4)
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Kristendomens inriktningar
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • Regional geografi
              • om underkänd F.V.K
              • Källkritik
              • Världskrigen
            • Globalisering och handel (v 42-45) >
              • samhällets ekonomi >
                • Att kunna till provet!
                • SK: Valet (v34-37)
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
        • Arkiv vt 2021 >
          • e-uppgifter religion
          • Högtider, riter, levnadsregler
          • De Abrahamitiska religionerna
          • Källkritisk analys E-A
          • källkritik enklare uppgift
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  • Religion Asiatiska religioner (17-20)-17)
  • Geo: Jämföra två länder (11-13)
  • Geografi (v6-10)
  • Ideologier och partier
  • Örnen
  • Hur Sverige styrs
  • komplettera franska revolutionen
  • Revolutioner v35-39
  • Industriella revolutionen (v40-43)
  • ARKIV 2023/2024 ÅR 7
    • Abrahamitiska religioner (15-21)
    • Sårbara platser (11-13)
    • Komplettera lag och rätt
    • Källkritik (v2-4)
    • Komplettera klimat och väder
    • Klimat och väder (5-10)
    • veckoplanering
    • Lag och rätt (v 45-49)
    • Arkiv VT 22 >
      • Högkulturer och Antiken
      • kommande år 7 >
        • Kristendomens inriktningar
        • Massmedia och källkritik
        • lag och rätt >
          • Lag och rätt powerpoint
          • Så är provet uppbyggt!
        • Sjuan >
          • Åttan
          • Befolkning >
            • elevens val
            • Elevens val
        • Geografi >
          • Klimat och väder
          • arkiv >
            • komplettering ww2
            • konflikter
            • Religion inlämningsarbete
            • Islam
            • Andra världskriget
            • Första världskriget
            • Ekonomi
            • Nian
            • Företaget >
              • hinduism
            • Kompletteringar
            • Historia: Revolutioner!
            • Etik och moral
            • Elevens val!
            • 8B debatt >
              • Kartkunskap
              • Här lämnar du texten
              • Ekonomi
              • komplettering ekonomi
            • ÅR 8 GEOGRAFI >
              • musik 6a >
                • 8A
              • Regional geografi
              • om underkänd F.V.K
              • Källkritik
              • Världskrigen
            • Globalisering och handel (v 42-45) >
              • samhällets ekonomi >
                • Att kunna till provet!
                • SK: Valet (v34-37)
      • Ideologier (v2-4)
      • KOMPLETTERA HUR SVERIGE STYRS!
      • ARKIV HT 2021 >
        • Så styrs Sverige
        • vecka 33-38 >
          • Franska revolutionen
          • Amerikanska revolutionen
          • presentationer Amerikanska och franska revolutionerna
        • Vecka 39-43 >
          • Industriella revolutionen
          • Länksamling projektarbete
          • Källor och källkritik
        • Arkiv vt 2021 >
          • e-uppgifter religion
          • Högtider, riter, levnadsregler
          • De Abrahamitiska religionerna
          • Källkritisk analys E-A
          • källkritik enklare uppgift
    • Antiken uppgift (v39-42)
    • Komplettera Högkulturer
    • Civilisationer och högkulturer
  SEIDLERS SKOLBLOGG

Antiken

March 28th, 2018

3/28/2018

0 Comments

 


Nu har de flesta av er limmat fast pilarna och bilderna på er affisch i den ordning som ni anser bäst stämmer med hur högkulturerna utvecklades!

Nu ska ni skriva en beskrivande text till varje bild. Detta ska vara klart idag!

Ni som är klara gör något av följande.
1. Para ihop er med ett eller två andra par som också är klara. Tryck på knappen nedanför så startar inspelning.
Nu ska ni
1.berätta för varandra samtidigt som ni spelar in om varför ni lagt bilderna i just den ordningen. Turas om så att alla kommer till tals. Säg ert namn innan ni berättar så att det är enkelt för mig att höra vem det är!
2.Var det något i ordningen som ni tänkte olika om? Diskutera vad och varför! 

Gör gärna flera inspelningar och skicka den som ni tyckte var bäst! Tänk på att jag också kan bedöma hur bra du är på att förklara sambanden mellan pilarna.

När ni är klara skickar ni ljudfilen till [email protected]
Ni som inte redan är klara ska göra inspelningen efter lovet som en läxa till torsdagen!


2. Gör övningen fördelar och  nackdelar med att vara bofast.
- börja med att komma på så många för och nackdelar du kan.
Titta på stödpappret. Använd mallen för hur du skriver texten om du behöver.
Annars ska du skriva ca 1 sida i ditt skrivhäfte där du förklarar vilka som är för och nackdelarna med att vara bofast bonde.

Tryck här för att öppna ljudinspelaren!
0 Comments

NOMAD ELLER BOFAST? (extra uppgift)

3/28/2018

1 Comment

 
`Vilka för och nackdelar kan du komma på med att vara nomad eller bofast? Börja med att lista dem. Skriv sedan om det till en jämförande analys där du tar upp dina för och nackdelar. Använd min mall som hjälpmedel.

Film som berättar om när människan gick från nomad till bofast.
Sida där en elev diskuterar vad denne tycker om vad som var bra eller dåligt med att vi blev bofasta,

nomad eller bofast?
1 Comment

Kännetecken för en högkultur inspelad förklaring.

3/27/2018

0 Comments

 
För dig  som lär dig genom att lyssna snarare än läsa så laddar jag varje vecka upp en sammanfattning på ungefär fem minuter om något viktigt som jag vill att ni ska lära er under veckan. Dagens avsnitt  heter "vad kännetecknar en högkultur?
0 Comments

Läsanvisningar till historieboken.

3/27/2018

0 Comments

 
Vi har på lektionerna pratat om den första människan, Lucy och om hur människor levde som jägare och samlare. Att vi människor levde i stammar för att skydda varandra och att vi ständigt flyttande runt i jakt på mat, vatten och bättre klimat.
Men för ca 4000 år sedan så hände det saker! De första flodkulturerna upppstod.

Vi har tittat på en introduktionsfilm som beskrev hur och vad som behövdes för att dessa flodkulturer skulle kunna växa fram. Det viktigaste att ta med sig då är att floden gav människan bra förutsättningar för att odla mat. Eftersom floderna låg i de suptropiska och medelhavsvarma klimatzonerna så var det tillräckligt varmt för att saker skulle kunna växa där under en längre del av året.  Detta i sin tur ledde ju till att människan började inse att de kunde odla mer och mer mat och att man slapp flytta runt som nomader. (kringvandrande folk).

Vill du läsa mer om just detta så kan du titta på  sidorna 9-13  i historieboken. På sidorna 14-17 tar boken upp några av de viktigaste högkulturerna och vad dessa var kända för. De som vi fokuserar på´under lektionerna är Mesopotamien, Egypten, Indusdalen och Kina.  Sidan 18-20 tar upp högkulturerna i Afrika, Latin Amerika, Nord Amerika och Oceanien i korthet. För att få en enkel sammanfattning av de olika högkulturerna, när de uppstod och vad som utmärkte dem så kika på sidan 21 i boken! Om du stöter på svåra ord/begrepp så kika på sidan 26 i boken. Och om du vill öva/repetera titta på frågor till texten på sidan 27.
Bild
På bilden ser floderna där de första flodkulturerna växte fram. Från vänster på kartan hittar du i ordning, Egypten, Mesopotamien(landet mellan floderna) Indusdalen och Huang He i Kina. Gemensamt är just att dessa kulturer växte fram vid floderna där flodbäddarna gav slam och bördig jord. Samt att de ligger i klimatzoner med bra väder och förhållanden för odling. Alla områden förutom Egypten ligger ju också vid berg, där klimatet ofta kan vara fuktigare med mer nederbörd och där det finns färskt källvatten som ju är vikigt för att få fram mat.
0 Comments

FRÅGOR OCH SVAR TILL FILMERNA SOM VI SÅG PÅ LEKTIONERNA.

3/26/2018

0 Comments

 

Read More
0 Comments

Länkar till filmerna vi såg förra veckan.

3/26/2018

0 Comments

 
Ni har alla fått tillgång till sli.se där man kan se filmerna som vi tillsammans såg på so-lektionerna vecka 11-12.
Tryck på knapparna nedan så hittar du till filmerna. Obs du måste logga in för att se dem.
FLODKULTURER
mESOPOTAMIEN
0 Comments

Fortsätt jobba med era sambandsplanscher!

3/26/2018

0 Comments

 
Hej och välkomna till en ny vecka!
Första lektionen denna vecka
Fortsätt att jobba i era par med planscherna. De flesta borde nu ha klippt ut pilarna och bilderna och placerat dem på planschen så som ni tycker att de hänger ihop.
Nästa steg blir att:
1. Skriv   in sambandsorden som du fick av mig. Tänk på att det är sambandsorden som väver ihop det som händer.
Jordbruket uppstår-------- detta leder till?---------- människor blir bofasta-------
2. Nu ska ni också skriva en kort förklarande text till varje pil och bild.
Ni får detta exempel av mig på hur texten skulle kunna se ut:
Gör nu på samma sätt med varje bild där ni kort förklarar lite om det som står i pilen och vad bilden föreställer. Så att varje pil har en liten text till sig.

Bild
0 Comments

ALLA ORD VI KOM PÅ NÄR VI BRAINSTORMADE BEGREPPET KULTUR!

3/19/2018

0 Comments

 

I historia så lär vi oss just nu om de första kulturerna som uppstod ca 4000 f.Kr. Det intressanta är att även om kulturen förändras och är annorlunda nu än för länge sedan så kan vi hitta många likheter mellan då och nu. Här är alla ord som ni kom på när vi brainstormade begreppet kultur i helklass!
Bild
0 Comments

MIN POWERPOINT

3/19/2018

0 Comments

 
Här hittar du min powerpoint som du kan repetera  på egen  hand och fundera kring inför provet vecka 16.
del_1_högkulturer.pdf
File Size: 1358 kb
File Type: pdf
Hämta fil

0 Comments

MOMENTBESKRIVNING

3/19/2018

0 Comments

 
Moment Högkulturer och Antiken.
Vad ska vi lära?
Vad är det som känneteckar en högkultur?
Hur uppstod högkulturerna? orsaker
Hur utvecklades högkulturerna? Från vad till vad? Konsekvenser( vad något leder till) bra saker? dåliga saker?
Hur levde och hur hade människorna det i högkulturerna?
Finns det likheter/skillnader mellan dåtidens högkulturer och samhället som vi lever med idag?
Vilka olika källor (bevis) har vi på att högkulturerna har funnits och vad berättar källorna om livet i högkulturerna

Hur ska vi lära?
Mina genomgångar. (se min p.p)
4st filmer med tillhörande frågor. (visas och jobbas med under lektionerna)
Övningar i klassrummet. (Fördelar och nackdelar med att vara bofast) ( Hur hänger pilarna och bilderna ihop?).
studi.se

Historieboken sidorna 9-44

Hur ska jag bedömas?

Prov vecka 16 med bildstöd och med stöd av  sambandsbegrepp. (Du vet redan innan vad provet kommer att innebära men du skriver det under en timma i klassrummet.
Antiken: ?? Mindre examination. Vilka spår av Antiken kan vi hitta i dagens samhälle?
Källkritik inlämningsuppgift. Vecka 21.

0 Comments
    Klicka för att ställa in anpassad HTML

    Oscar Seidler

    Er nya so-lärare.

    Arkiv

    October 2020
    September 2020
    May 2018
    April 2018
    March 2018

    Kategorier

    All

    RSS Feed

Powered by Create your own unique website with customizable templates.