Vi har på lektionerna pratat om den första människan, Lucy och om hur människor levde som jägare och samlare. Att vi människor levde i stammar för att skydda varandra och att vi ständigt flyttande runt i jakt på mat, vatten och bättre klimat.
Men för ca 4000 år sedan så hände det saker! De första flodkulturerna upppstod.
Vi har tittat på en introduktionsfilm som beskrev hur och vad som behövdes för att dessa flodkulturer skulle kunna växa fram. Det viktigaste att ta med sig då är att floden gav människan bra förutsättningar för att odla mat. Eftersom floderna låg i de suptropiska och medelhavsvarma klimatzonerna så var det tillräckligt varmt för att saker skulle kunna växa där under en längre del av året. Detta i sin tur ledde ju till att människan började inse att de kunde odla mer och mer mat och att man slapp flytta runt som nomader. (kringvandrande folk).
Vill du läsa mer om just detta så kan du titta på sidorna 9-13 i historieboken. På sidorna 14-17 tar boken upp några av de viktigaste högkulturerna och vad dessa var kända för. De som vi fokuserar på´under lektionerna är Mesopotamien, Egypten, Indusdalen och Kina. Sidan 18-20 tar upp högkulturerna i Afrika, Latin Amerika, Nord Amerika och Oceanien i korthet. För att få en enkel sammanfattning av de olika högkulturerna, när de uppstod och vad som utmärkte dem så kika på sidan 21 i boken! Om du stöter på svåra ord/begrepp så kika på sidan 26 i boken. Och om du vill öva/repetera titta på frågor till texten på sidan 27.
Men för ca 4000 år sedan så hände det saker! De första flodkulturerna upppstod.
Vi har tittat på en introduktionsfilm som beskrev hur och vad som behövdes för att dessa flodkulturer skulle kunna växa fram. Det viktigaste att ta med sig då är att floden gav människan bra förutsättningar för att odla mat. Eftersom floderna låg i de suptropiska och medelhavsvarma klimatzonerna så var det tillräckligt varmt för att saker skulle kunna växa där under en längre del av året. Detta i sin tur ledde ju till att människan började inse att de kunde odla mer och mer mat och att man slapp flytta runt som nomader. (kringvandrande folk).
Vill du läsa mer om just detta så kan du titta på sidorna 9-13 i historieboken. På sidorna 14-17 tar boken upp några av de viktigaste högkulturerna och vad dessa var kända för. De som vi fokuserar på´under lektionerna är Mesopotamien, Egypten, Indusdalen och Kina. Sidan 18-20 tar upp högkulturerna i Afrika, Latin Amerika, Nord Amerika och Oceanien i korthet. För att få en enkel sammanfattning av de olika högkulturerna, när de uppstod och vad som utmärkte dem så kika på sidan 21 i boken! Om du stöter på svåra ord/begrepp så kika på sidan 26 i boken. Och om du vill öva/repetera titta på frågor till texten på sidan 27.
På bilden ser floderna där de första flodkulturerna växte fram. Från vänster på kartan hittar du i ordning, Egypten, Mesopotamien(landet mellan floderna) Indusdalen och Huang He i Kina. Gemensamt är just att dessa kulturer växte fram vid floderna där flodbäddarna gav slam och bördig jord. Samt att de ligger i klimatzoner med bra väder och förhållanden för odling. Alla områden förutom Egypten ligger ju också vid berg, där klimatet ofta kan vara fuktigare med mer nederbörd och där det finns färskt källvatten som ju är vikigt för att få fram mat.