Detta moment kommer att pågå fram till sportlovet.
Ni kommer att jobba i grupper om tre elever. Arbetet kommer sedan att redovisas inför helklass.
Första lektionen vecka 6 kommer jag att visa er två väldigt användbara webbsidor som ni kommer att använda för att dra slutsatser om länderna.
Sidan nedanför är väldigt enkel att använda. Det är inte mycket text men den förklarar saker grafiskt.
Denna sida från Fn har lite mer information om länderna. Aningen svårare statistik att tolka men också mer förklarande texter om länderna.
Utöver dessa två väldigt intressanta sidor har ni även Atlas och den gröna geografiboken att tillgå under lektionerna.
Här hittar du den konkreta bedömningsmatris som jag kommer att använda för att bedöma er. Följ denna steg för steg för att genomföra undersökningen utifrån betygskriterierna!
Här hittar du den konkreta bedömningsmatris som jag kommer att använda för att bedöma er. Följ denna steg för steg för att genomföra undersökningen utifrån betygskriterierna!
jämförande_analys_av_två_länder_2018.docx |
Spana in dessa två elevexempel!
Exempel 1 är i min mening den bästa! Här har eleven enkelt ställt statistik från bägge länder emot varann och under redovisningen utvecklar eleven sina slutsatser kring om och varför det skiljer sig mellan länderna.
Exempel 2 är också bra.
Det viktigaste är att ni låter statistiken stå i centrum och att ni under er redovisning lyfter fram likheter/skillnader och resonerar om orsaker till att det skiljer sig men också konsekvenser av att det skiljer sig åt!
Exempel 2 är också bra.
Det viktigaste är att ni låter statistiken stå i centrum och att ni under er redovisning lyfter fram likheter/skillnader och resonerar om orsaker till att det skiljer sig men också konsekvenser av att det skiljer sig åt!
jämförande_analys_elevexempel_1_pdf.pdf |
jämförelse_länder_elevexempel_2_pdf.pdf |
För att göra arbetet spännande
kommer vi att låta slumpen avgöra vilka länder ni kommer att jämföra.
Vi använder oss av livets-lotteri!
Vi använder oss av livets-lotteri!