Hejsan!
Nu är alla presentationer avklarade men det återstår en del av momentet högkulturer, nämligen provet.
Som jag märker så är det många som behöver öva sig att förstå vad som menas med SAMBAND och vad som menas med UTVECKLINGSLINJER.
Därför är fokuset för övningen vi nu håller på med att förstå hur ett antal bilder (som har gemensamt att de på något sätt kännetecknar högkulturer) hänger ihop.
Samt hur bilderna hänger samman, förklarar hur tex sambandet- vatten-odling-ris-samhällsklasser, ser ut. Viktigt också att sambanden underbyggs med tydliga exempel och förklaringar så att de blir väl utvecklade.
Utvecklingslinje handlar ofta om vad som får utvecklingen att gå framåt. Det är ju det som är historia. Historian är som ett hav med vågor. Om inget hade hänt så hade vi inte behövt skriva historia. Utveckling behöver ju inte alltid vara positivt. Mne när det gäller högkulturerna har vi ju pratat mycket om positiv utveckling, dvs saker som de kom på då som vi tom ännu idag har användning för. Några sådana bilder finns också med i övningen.
Tanken är att ni nu kommer öva genom att skriva sambands/utvecklingstexter. Och att några får berätta om hur de ser på bilderna. Samt att ni då har användning för detta då ni skriver provet. Jag rent av kommer ni att få använda bilderna som underlag då ni skriver ert prov. :)
Här hittar du uppgiften som vi jobbar med:
Nu är alla presentationer avklarade men det återstår en del av momentet högkulturer, nämligen provet.
Som jag märker så är det många som behöver öva sig att förstå vad som menas med SAMBAND och vad som menas med UTVECKLINGSLINJER.
Därför är fokuset för övningen vi nu håller på med att förstå hur ett antal bilder (som har gemensamt att de på något sätt kännetecknar högkulturer) hänger ihop.
Samt hur bilderna hänger samman, förklarar hur tex sambandet- vatten-odling-ris-samhällsklasser, ser ut. Viktigt också att sambanden underbyggs med tydliga exempel och förklaringar så att de blir väl utvecklade.
Utvecklingslinje handlar ofta om vad som får utvecklingen att gå framåt. Det är ju det som är historia. Historian är som ett hav med vågor. Om inget hade hänt så hade vi inte behövt skriva historia. Utveckling behöver ju inte alltid vara positivt. Mne när det gäller högkulturerna har vi ju pratat mycket om positiv utveckling, dvs saker som de kom på då som vi tom ännu idag har användning för. Några sådana bilder finns också med i övningen.
Tanken är att ni nu kommer öva genom att skriva sambands/utvecklingstexter. Och att några får berätta om hur de ser på bilderna. Samt att ni då har användning för detta då ni skriver provet. Jag rent av kommer ni att få använda bilderna som underlag då ni skriver ert prov. :)
Här hittar du uppgiften som vi jobbar med:
övning_samband_utvecklingslinjer_högkulturer_år_7.docx |
Använd också gärna denna powerpoint för att lära dig mer om vad som kännetecknade några av våra största högkulturer.
högkulturer_20161201.pptx |